2013-08-14 18:00:20
Φωτογραφία για Οι Θρύλοι του IAA: Επιστροφή στο Μέλλον με Οραματικά Πρωτότυπα Opel
Το καινοτόμο Opel Monza Concept κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA) 12 – 22 Σεπτεμβρίου, 2013. Το οραματικό πρωτότυπο στο περίπτερο της Opel στο Hall 8 αποκαλύπτει κάποιες από τις μελλοντικές προθέσεις της εταιρίας. Η οικονομία καυσίμου και η συνδεσιμότητα βρίσκονται στην κορυφή της λίστας προτεραιοτήτων για την εξέλιξη της επόμενης γενιάς μοντέλων Opel. Αυτές οι εγγενείς αξίες εκφράζονται σε μία μετεξέλιξη της σχεδιαστικής φιλοσοφίας της Opel “Η Γλυπτική Τέχνη Συναντά τη Γερμανική Ακρίβεια”, όπου οι γραμμές του αμαξώματος αποπνέουν περισσότερο την αίσθηση ενός ευκίνητου αθλητή παρά την εικόνα της απόλυτης μυϊκής δύναμης.

«Το Monza Concept είναι το όραμα της Opel για το μέλλον σε γνήσια μορφή» σχολιάζει ο CEO της Opel, Dr. Karl-Thomas Neumann. «Επίσης συνεχίζει μία μακρά παράδοση της Opel στην παρουσίαση επαναστατικών πρωτοτύπων στο ΙΑΑ. Άλλωστε, η Opel ήταν η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη που κατασκεύασε μία σχεδιαστική μελέτη την οποία παρουσίασε στο κοινό του ΙΑΑ το 1965.»


Μεταξύ των Ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων, η Opel έχει την πιο μακροχρόνια παράδοση στην παρουσίαση πρωτοτύπων αυτοκινήτων με φουτουριστικές και καινοτόμες φιλοσοφίες στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης. Μπορεί η Opel να μην παρουσιάζει κάποιο νέο πρωτότυπο σε όλα τα ΙΑΑ, όμως πολλά από αυτά αντιπροσωπεύουν σημαντικά ορόσημα που εκφράζουν ή προαναγγέλλουν νέες τάσεις. Ακολουθεί μία επισκόπηση των σημαντικότερων πρωτοτύπων της Opel που έκαναν την πρεμιέρα τους στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης στις πέντε τελευταίες δεκαετίες.

Το πρωτότυπο σαν επαναστατικό, προκαταρκτικό στάδιο για τη μαζική παραγωγή

Το πρώτο πρωτότυπο αυτοκίνητο της ιστορίας προήλθε από τη μητρική εταιρία της Opel, τη GM. Το 1938, η GM Design κατασκεύασε τη Buick “Y‑Job”, ένα όχημα το οποίο δεν προοριζόταν για μαζική παραγωγή, αλλά για την προβολή νέων τεχνολογιών και σχεδιαστικών φιλοσοφιών. Και ενώ στην Ευρώπη μόνο κατασκευαστές αμαξωμάτων είχαν δημιουργήσει και παρουσιάσει μέχρι τότε φουτουριστικά σχέδια αμαξωμάτων, η Opel ήταν η μόνη κατασκευάστρια εταιρία αυτοκινήτων που επέδειξε την καινοτόμο δύναμή της με ένα πρωτότυπο, αποκλειστικό προϊόν των δικών της στούντιο σχεδίασης: Πρόκειται για το Experimental GT που έκανε την πρεμιέρα του στο IAA της Φρανκφούρτης το 1965. Το Opel Experimental GT λανσάρισε νέα τάση σαν ένα προσιτό, σπορ, ονειρεμένο αυτοκίνητο. Έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής από το κοινό και τον τύπο και, μόλις τρία χρόνια αργότερα, το πρωτότυπο έγινε πραγματικότητα: Το 1968, το Opel GT ήταν το πρώτο Ευρωπαϊκό πρωτότυπο που προχώρησε στη μαζική παραγωγή και έγινε πρότυπο για τη βιομηχανία.

Σύντομα, η Opel έκανε ένα ακόμα βήμα: Το 1969 η αυτοκινητοβιομηχανία από το Rüsselsheim παρουσίασε το Opel CD στο IAA, ένα καθαρόαιμο Gran Turismo βασισμένο στην τεχνολογία του Opel Diplomat. Αυτό το πρωτότυπο εξελίχθηκε περαιτέρω και τελικά προχώρησε σε περιορισμένου όγκου παραγωγή.

Τα πρωτότυπα μοντέλα Opel της δεκαετίας του 1960 ήταν τόσο επιτυχημένα, ώστε μερικά χρόνια αργότερα στο παιχνίδι μπήκαν και άλλοι Ευρωπαίοι ανταγωνιστές, οι οποίοι θέλησαν να δημιουργήσουν οι ίδιοι πρωτότυπα οχήματα.

Θαυμάσια αυτοκίνητα, τεχνολογικοί ηγέτες

Η πρώτη φάση των πρωτοτύπων Opel, ήταν η εποχή των κομψών coupé που ξεχείλιζαν συναίσθημα και πάθος. Ωστόσο, η πρώτη πετρελαϊκή κρίση το 1973 έστρεψε το ενδιαφέρον σε νέες παραμέτρους όπως η κατανάλωση καυσίμου, η αεροδυναμική και η απόδοση σε όλα τα επίπεδα, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλειας και του εσωτερικού της καμπίνας.

Αυτό έγινε εμφανές για πρώτη φορά στο Opel GT2 που κατέπληξε τους επισκέπτες του ΙΑΑ το 1975 με το φουτουριστικό, σφηνοειδές σχήμα και τις συρόμενες πόρτες του. Το εσωτερικό επίσης προηγείτο της εποχής του: τα μπάκετ καθίσματα κατασκευάζονταν από ατομικά, πλαστικά-αφρώδη εξαρτήματα, το cockpit έφερε εναλλασσόμενες μονάδες με ψηφιακές ενδείξεις, ενώ υπήρχε ακόμα και υπολογιστής ταξιδιού.

Το ερευνητικό όχημα TECH 1 ήταν μία περαιτέρω εξέλιξη που προκάλεσε αίσθηση στο IAA το 1981. Με φυσιογνωμία και ρέουσα αισθητική που ενέπνευσαν την πρώτη γενιά Omega η οποία έκανε την πρεμιέρα της πέντε χρόνια αργότερα, το TECH 1 έγινε σημείο αναφοράς για την αεροδυναμική του με συντελεστή οπισθέλκουσας cd 0,235. Το εσωτερικό ήταν εξίσου επαναστατικό: ηλεκτρονικά, ψηφιακά όργανα και ηλεκτρονικά χειριστήρια αφής έλεγχαν όλες τις λειτουργίες πλην των φρένων, του γκαζιού και του συμπλέκτη.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, υπεύθυνοι μάρκετινγκ, σχεδιαστές και μηχανικοί άρχισαν να επικεντρώνονται σε προσιτά μικρά αυτοκίνητα που θα έδιναν την ευκαιρία σε νέους πελάτες – κυρίως νεαρής ηλικίας, γένους θηλυκού και κατοίκους αναπτυσσόμενων αστικών περιοχών – να αποκτήσουν το ατομικό τους μέσο μεταφοράς.

Στο ΙΑΑ του 1983, η Opel παρουσίασε το πρωτότυπο Opel Junior. Αυτό είχε μήκος 3,41 m και ήταν 21 cm μικρότερο από το Corsa πρώτης γενιάς που είχε λανσαριστεί ένα χρόνο νωρίτερα. Κάνοντας μία αναδρομή, το Junior μπορεί να θεωρηθεί ο προάγγελος του σημερινού πρωταθλητή εξατομίκευσης και μοδάτου αυτοκινήτου πόλης ADAM. Επίσης προσέφερε ποικίλες προτάσεις εσωτερικού, από εναλλασσόμενα όργανα και καλύμματα καθισμάτων που μπορούσαν να μεταμορφωθούν σε sleeping bags μέχρι το απόλυτο φουτουριστικό σύστημα πλοήγησης – και σήμερα το Opel ADAM είναι το καλύτερα συνδεδεμένο μικρό αυτοκίνητο.

Καθώς, νέες και αυστηρότερες Ευρωπαϊκές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων ανακοινώθηκαν για το μέλλον (όπως το πρότυπο Euro 4 για το 2005), τα τμήματα Opel Advanced Engineering & Design οραματίστηκαν ένα πιθανό, μελλοντικό, πιο καθαρό συμπαγές αυτοκίνητο και παρουσίασαν το πρώτο προϊόν της συλλογικής τους προσπάθειας, το εξαιρετικά χαμηλών ρύπων Opel G90 Concept, στο 1999 IAA. Το G90 ζύγιζε μόλις 750 kg. Το όνομά του τα λέει όλα: χάρη στην ελαφριά δομή του, τη νέα γενιά 3-κύλινδρου βενζινοκινητήρα και έναν πολύ χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας cd 0,22, είχε εκπομπές CO2 μόλις 90 g/km.

Το 2001, η Opel τόλμησε να αμφισβητήσει τους κανόνες για τα συμβατικά, μικρά αυτοκίνητα με το ‘τρελό, σέξι, εξεζητημένο’ Frogster Concept. Δεν είχε συνηθισμένη οροφή, αλλά ένα στιβαρό, ηλεκτρικό, συρόμενο σκιάδιο. Με τέσσερα ατομικά αναδιπλούμενα καθίσματα, ο οδηγός μπορούσε να μετατρέψει το Frogster σε roadster, cabrio ή pick-up μέσω ενός μπουτόν.

Δύο χρόνια αργότερα, στο 2003 IAA, η Opel παρουσίασε μία νέα φιλοσοφία αυτοκινήτου με το Insignia. Αυτό το ανώτερο πρωτότυπο αυτοκίνητο έδωσε κάτι περισσότερο από το όνομά του στη νέα γενιά του κορυφαίου μοντέλου της Opel το 2008: Η σχεδιαστική γλώσσα του – όπως θα συμβεί με το Monza Concept στο μέλλον – είχε σημαντική επίδραση στα επόμενα μοντέλα μαζικής παραγωγής της Opel. Η προηγμένη, κομψή σχεδίαση του Insignia Concept πλαισιωνόταν από καινοτομίες όπως τεχνολογία φωτισμού LED και νέους μηχανισμούς ανοίγματος τύπου παντογράφου για τις πίσω πόρτες.

Ηλεκτρική κίνηση κατάλληλη για καθημερινή χρήση στον 21ο αιώνα

Καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία πάντα αναζητά αυξημένη απόδοση και καθαρότερα συστήματα κίνησης, τα τελευταία πρωτότυπα της Opel εστιάζουν κυρίως στην ηλεκτροκίνηση.

Η μελέτη του IAA το 2007, το Opel Flextreme Concept, ήταν ορόσημο στην εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης με την καινοτόμο αρχιτεκτονική E-Flex. Η βασική ιδέα ήταν καθημερινές μετακινήσεις μες μηδενικές εκπομπές CO2 στο αμιγώς ηλεκτρικό πρόγραμμα οδήγησης με αυτονομία 55 km με τη μπαταρία ιόντων λιθίου του αυτοκινήτου. Στη συνέχεια, ένας μικρός κινητήρας diesel θα επέτρεπε την παραγωγή ηλεκτρισμού για επέκταση της αυτονομίας του αυτοκινήτου, δίνοντας του τη δυνατότητα να καλύψει εκατοντάδες χιλιόμετρα χωρίς στάση για ανεφοδιασμό. Το Flextreme Concept ήταν μελετημένο για 40 g/km CO2 ή λιγότερο, με κατανάλωση 1,54 l/100 km (σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή διαδικασία δοκιμών ECE R101 για οχήματα εκτεταμένης αυτονομίας). Το εμπρός σχήμα του Flextreme Concept ενέπνευσε το Opel Ampera το οποίο λανσαρίστηκε το 2011 και αναδείχτηκε Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2012 χάρη σε μία παρόμοια τεχνολογία.

Το τελευταίο κεφάλαιο των πρωτοτύπων της Opel στο IAA γράφτηκε από το το RAK e το 2011. Το πειραματικό αυτοκίνητο με την ευφυή δομή ελαφρού βάρους απέδειξε με ελάχιστο κόστος ενέργειας ότι η ηλεκτρική μετακίνηση σε ελκυστική συσκευασία μπορεί να είναι εφικτή και προσιτή για νεαρότερους οδηγούς από 16 ετών.

Η Opel εργάζεται εντατικά πάνω στο επόμενο κεφάλαιο οραματικών μελετών. Αποτέλεσμα: το Opel Monza Concept, που θα εκτίθεται στο 65ο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης από τις 12 Σεπτεμβρίου (Ημέρες Τύπου 10 – 11 Σεπτεμβρίου), 2013. Με το Monza Concept, η Opel εγκαινιάζει μία νέα εποχή ατομικής και συμμετοχικής μετακίνησης.
autocarnet.blogspot.com
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ