2012-09-29 11:04:03
Φωτογραφία για Πιέζονται οι Σκοπιανοί να εγκαταλείψουν το ιμάνι της Θεσσαλονίκης
Αρχές του 2012 είχαν συναντηθεί οι υπουργοί Οικονομίας Σκοπίων και Αλβανίας, κ.κ. Βαλιόν Σαρατσίνι και Νασίπ Νάτσο, και η ανακοίνωση που εκδόθηκε με το πέρας των συνομιλιών τους, έκανε λόγο για προτροπή της κυβέρνησης των Σκοπίων προς την Αλβανία... να θέσει στη διάθεσή της το λιμάνι του Δυρραχίου, προκειμένου να απεγκλωβιστεί από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Είχαμε εξηγήσει τότε τους λόγους, που παρά τα αρνητικά σημεία τα οποία παρουσιάζει για τους Σκοπιανούς το θεσσαλονικιώτικο λιμάνι (θα αναφερθούμε στη συνέχεια σ’ αυτά) εν τούτοις δύσκολα θα το εγκαταλείψουν.

Και ενώ τον Ιανουάριο η είδηση έλεγε ότι οι Σκοπιανοί ζητούσαν από τους Αλβανούς να ξεκινήσουν διεργασίες ώστε να χρησιμοποιούν το λιμάνι του Δυρραχίου, εχθές μας έρχεται άλλη είδηση (που μεταφέρει το Βαλκανικό περισκόπιο). Οι Αλβανοί είναι τώρα που τους προσφέρουν το Δυρράχιο!

Το αλβανικό λιμάνι του Δυρραχίου άνοιξε προχθές αντιπροσωπευτικό γραφείο στα Σκόπια. Οι υπεύθυνοι παρουσίασαν τα χαρακτηριστικά του στην σλαβική επιχειρηματική κοινότητα μέσα από τη δεύτερη διεθνή έκθεση «Μεταφορές και Logistics» που πραγματοποιήθηκε στην πρωτεύουσα της χώρας.


«Πρέπει να γίνει σαφές ότι το Δυρράχιο είναι η μόνη διέξοδος που βρίσκεται πλησιέστερα στα Σκόπια για την Ευρώπη. Γνωρίζουμε ότι η επιχειρηματική κοινότητα των Σκοπίων, έχει μια ιστορική σύνδεση με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και προσπαθούμε να κάνουμε το ίδιο και με το Δυρράχιο», δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ο διευθυντής του Λιμένα του Δυρραχίου, κ. Edward Nedreni.

Αναφέρθηκε στην εντατικοποίηση των δραστηριοτήτων για την ενίσχυση της δυναμικότητας του λιμένα και των περιβαλλόντων οδικών υποδομών, προκειμένου να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες. Πέρσι μεταφέρθηκαν 3,5 εκατ. τόνοι εμπορευμάτων μέσω του Δυρραχίου, που αποτελούν μόνο το 40 % του συνόλου της δυναμικότητας του λιμανιού.

«Είναι στα σχέδια η δημιουργία ενός αυτοκινητοδρόμου που θα μειώσει τη διαδρομή προς το Δυρράχιο κατά 100 χλμ. Θα κατασκευαστεί από την αλβανική πλευρά και ελπίζουμε ότι η σκοπιανή πλευρά θα επενδύσει σε τέτοιου είδους δραστηριότητες», είπε ο κ. Nedreni.

Μέχρι το επόμενο καλοκαίρι, ανακοίνωσε, ότι όλες οι υπηρεσίες που προσφέρονται στο λιμάνι θα ιδιωτικοποιηθούν και θα ληφθούν νέα μέτρα καλύτερα από τα σημερινά, θα δοθεί επίσης η δυνατότητα αγκυροβόλησης μεγαλύτερων πλοίων και συνολικά θα μειωθεί το κόστος μεταφοράς.

Να σημειώσουμε ότι ανάλογες συζητήσεις με τους Σκοπιανούς έγιναν και από την πλευρά του Μαυροβουνίου, ώστε να χρησιμοποιούν το λιμάνι του Μπαρ (έχουμε γράψει σχετικά, προ καιρού), το οποίο σύντομα θα συναγωνίζεται ακόμη και του Πειραιά λόγω εμπλοκής Κινέζων, αλλά και χρησιμοποίησής του από Ρώσους επιχειρηματίες. Η απόσταση είναι μεγάλη, και μόνον αν υπάρξει σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ των δύο χωρών μπορεί να σχέδιο να πραγματοποιηθεί (λαμβανομένου και υπόψη ότι δεν έχουν κοινά σύνορα οι δύο χώρες).

Να προσθέσουμε σ’ αυτά, ότι πέραν των οικονομικών λόγων, και για πολιτικούς λόγους οι Σκοπιανοί δεν θα ήθελαν ποτέ να αποχωρήσουν πλήρως από τη Θεσσαλονίκη, αφού την προορίζουν για πρωτεύουσα της «Αιγαιακής Μακεδονίας». Και φυσικά, είναι ακόμη μικρότερη η απόσταση μεταφοράς από τα λιμάνια της Αδριατικής και φθηνότερα τα κόμιστρα.

Η Θεσσαλονίκη είναι προτιμητέα επομένως από τους Σκοπιανούς -πολύ μεγάλο μέρος της εμπορευματικής κίνησης του Λιμανιού εξαρτάται από σκοπιανές εταιρείες- αλλά υπάρχουν και αρνητικά στοιχεία.

Επιχειρηματικοί κύκλοι των Σκοπίων έκαναν λόγο για χρονοβόρες τελωνειακές διατυπώσεις και χαμηλού επιπέδου σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ελλάδα. Επιπρόσθετα, δημιουργούνται προβλήματα από τις συνεχείς κινητοποιήσεις στην Ελλάδα (είτε λόγω απεργιών των τελωνειακών, είτε λόγω αποκλεισμού των δρόμων από διαμαρτυρόμενες τάξεις).

Ας έχουν επομένως υπόψη οι αρμόδιοι τα παραπάνω, ώστε να μη βρεθούν προ εκπλήξεων, αν επαναπαυθούν στην υπάρχουσα κατάσταση.

Ο Μακεδών

apospasma.gr
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ