2013-08-28 12:14:06
Φωτογραφία για ΝΑΤΟ-Ρωσία: Ούτε στα … κόμιστρα δεν τα βρίσκουν
Πριν ένα χρόνο, Μόσχα και ΝΑΤΟ συμφώνησαν να χρησιμοποιηθεί το αεροδρόμιο της πόλης Ουλιάνοφσκ, ως διαμετακομιστικό κέντρο για τη μεταφορά δυνάμεων από το Αφγανιστάν στη Δύση. Τώρα, το ΝΑΤΟ λέει ότι είναι ...υψηλές οι τιμές των ρωσικών μεταφορικών εταιριών.

Η συμφωνία Μόσχας-ΝΑΤΟ για να γίνει το αεροδρόμιο της πόλης Ουλιάνοβσκ, στην Κεντρική Ρωσία, διακομιστικό κέντρο για τη μεταφορά δυνάμεων και εξοπλισμού του Οργανισμού, από το Αφγανιστάν στη Δύση, δεν αποκλείεται να ναυαγήσει. Το ΝΑΤΟ, το οποίο μέχρι τώρα δεν έχει υπογράψει ούτε ένα συμβόλαιο με τους ρώσους μεταφορείς που είναι εξουσιοδοτημένοι να εργαστούν στο Ουλιάνοβσκ, επικαλείται ως δικαιολογία τις υψηλές τιμές των τελευταίων και ότι ανεβάζουν συνεχώς το κόστος. Στην πραγματικότητα, εκτιμούν κυβερνητικοί κύκλοι στη Μόσχα, μάλλον το ΝΑΤΟ φοβάται ότι θα βρεθεί «εξαρτημένο» από τη Ρωσία και γι’ αυτό χρησιμοποιεί διάφορες προφάσεις.


Ρωσία και ΝΑΤΟ συμφώνησαν για μεταφορές μέσω του Ουλιάνοβσκ, ακριβώς πριν από ένα χρόνο. Θεωρούταν μάλιστα, ένα από τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα συνεργασίας των δύο πλευρών. Σε αυτή την περίπτωση, μεγάλο μέρος των περισσοτέρων από τα 100.000 κοντέινερ και τα 60.000 μεταφορικά μέσα που η Διεθνής Δύναμη Αρωγής Ασφαλείας στο Αφγανιστάν σχεδίαζε να αποσύρει από τη χώρα, θα μεταφέρονταν στην Ευρώπη μέσω του Ουλιάνοβσκ. Ωστόσο, αυτή η «γέφυρα» μεταφοράς παραμένει έως τώρα ανενεργή. Ως γνωστόν, οι αμερικανικές δυνάμεις θα εγκαταλείψουν το Αφγανιστάν τα επόμενα χρόνια. Αξιωματούχοι του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες αναφέρουν ότι αυτό οφείλεται στις υψηλές τιμές που προτείνονται, καθώς και ότι οι ρωσικές αρχές επιμένουν να πάρουν τη «δουλειά» αποκλειστικά ρωσικές μεταφορικές εταιρείες.

Η συμφωνία του 2012

Η συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών πάντως, είχε επέλθει, μετά από πρωτοβουλία του ΝΑΤΟ και όχι της Μόσχας. Ειδικότερα, ήταν το ΝΑΤΟ που το 2011 ζήτησε να χρησιμοποιήσει το έδαφος της Ρωσίας για τη μεταφορά εξοπλισμού του και προσωπικού του από το Αφγανιστάν. Λίγο πριν, το Πακιστάν, είχε κλείσει τα σύνορά του στα κονβόι του ΝΑΤΟ, ενώ το Ουζμπεκιστάν και το Κιργιστάν είχαν αρνηθεί μεταφορές μέσω του εδάφους τους. Στο μεταξύ, εκείνο το διάστημα είχε ήδη ανοίξει στη Ρωσία μια «γέφυρα μεταφορών», που είχε λάβει την ονομασία «Βόρειο δίκτυο διανομής».

Μέσω αυτού, συνεχίζεται ακόμα και σήμερα η μεταφορά τουλάχιστον του 60% του μη στρατιωτικού υλικού της Διεθνούς Δύναμης Ασφαλείας προς το Αφγανιστάν από αέρος και σιδηροδρομικώς, αλλά χωρίς μεταφόρτωση. Στην αρχή του 2012, η Ρωσία έδωσε τη συγκατάθεσή της στο άνοιγμα της διαδρομής για μεταφορές, αυτή τη φορά από το Αφγανιστάν προς τη Δύση. Και πρότεινε το αεροδρόμιο «Βοστότσνι» στο Ουλιάνοβσκ. Τον Αύγουστο, το πρόγραμμα τέθηκε σε ισχύ.

ΝΑΤΟϊκές «ανοησίες»

Στη Μόσχα όμως, έχουν διαφορετική γνώμη για το θέμα. Κυβερνητικός παράγων, δηλώνει πως, οι μεταφορές μέσω Ουλιάνοφσκ (έως το «Βοστότσνι» αεροπορικώς και στη συνέχεια σιδηροδρομικώς), αν και ακριβότερες, είναι κατά πολύ ταχύτερες και κυρίως ασφαλέστερες. Η ρωσική πλευρά υποστηρίζει ότι το ΝΑΤΟ δεν προχωρεί στη χρήση του Ουλιάνοβσκ για πολιτικούς λόγους. Ο ίδιος παράγων δηλώνει βέβαιος ότι οι ΝΑΤΟϊκοί, αφενός μεν δεν θέλουν να έχει επιπλέον χρηματικά έσοδα η Ρωσία, που θα βγούν μάλιστα από την τσέπη τους, αφετέρου δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν το «Βόρειο δίκτυο διανομής», που σημαίνει ότι θα περάσουν μόνο μέσα από ρωσικό έδαφος. Πολύ περισσότερο, τονίζει, το ΝΑΤΟ ανησυχεί για την πιθανότητα να χρησιμοποιήσει η Μόσχα τη διαμετακόμιση ως μοχλό πίεσης προς τον Οργανισμό, όπως η Gazprom την Ευρώπη με το φυσικό αέριο. Όλα αυτά όμως, τα χαρακτηρίζει «ανοησίες».

Σύμφωνα με ΝΑΤΟϊκές πηγές, άμεσο ενδιαφέρον για αυτή τη «δουλειά», εξέφρασαν πολλά μέλη της Διεθνούς Δύναμης στο Αφγανιστάν. Είναι ενδεικτικό ότι τον Δεκέμβριο του 2012 οι Βρετανοί πραγματοποίησαν μια δοκιμαστική μεταφορά από δέκα κοντέινερ στη βάση Καμπ Μπαστιόν και αντίστροφα, που χαρακτηρίστηκε ως επιτυχής. Ωστόσο, οι Βρετανοί δεν έχουν υπογράψει έως τώρα καμία σύμβαση. Το Λονδίνο μάλιστα, φαίνεται να προτιμά άλλα δρομολόγια. Κυρίως μέσω του Πακιστάν και των Δημοκρατιών της Κεντρικής Ασίας, οι οποίες πρόσφατα ήραν τις αντιρρήσεις τους για την αντίστροφη μεταφορά ΝΑΤΟϊκών φορτίων. Η ύπαρξη εναλλακτικών επιλογών, εκτιμούν οι ίδιες πηγές, κάνει την αποστολή των μεταφορών πιο ευέλικτη και εγγυάται την βέλτιστη αναλογία κόστους και ποιότητας. Αναφέρεται χαρακτηριστικά, πως η μεταφορά ενός κοντέινερ από το Αφγανιστάν μέσω του «Βοστότσνι», θα στοιχίσει 50.000 ευρώ, ενώ μέσω του Τερμέζ του Ουζμπεκιστάν 30.000.

Τέλος, στελέχη εταιρειών, οι οποίες θα έπαιρναν τη «δουλειά» της μεταφοράς μέσω Ουλιάνοφσκ, αναφέρουν και άλλες αιτίες. Όπως ότι οι ΝΑΤΟϊκοί επέμεναν το πάνω χέρι στις μεταφορές να το έχει ξένη εταιρία, στην οποία ο Οργανισμός έχει αναθέσει την οργάνωση όλης της διαμετακόμισης. Στις αρμοδιότητές της θα συμπεριλαμβανόταν και η σύναψη των συμβάσεων με τους άμεσα εμπλεκόμενους. Η ρωσική πλευρά όμως, απέρριψε την πρόταση για λόγους εθνικής ασφάλειας. Άλλη πηγή ανέφερε ότι οι εκπρόσωποι του ΝΑΤΟ διαπραγματεύονταν παράλληλα με κράτη της Κεντρικής Ασίας, τα οποία, μπροστά τα οικονομικά οφέλη που έκριναν ότι θα είχαν από μια τόσο μεγάλη «δουλειά», απέσυραν τις αντιρρήσεις τους και πρόσφεραν πιο χαμηλές τιμές από τη Ρωσία.

Russia Today

Greek Finance Forum
Tromaktiko
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ