2012-06-20 13:19:05
Φωτογραφία για Κομισιόν: Μεγαλύτερη απελευθέρωση επαγγελμάτων για να αυξηθεί η παραγωγικότητα
της Δήμητρας Καδδά

Νέο κύκλο παρεμβάσεων σε δικηγόρους, λιανεμπόριο, τουρισμό, εκπαίδευση και πολλά άλλα κλειστά επαγγέλματα ζητά η Επιτροπή από την Ελλάδα, εκτιμώντας ότι τα οφέλη στην ανάπτυξη, την παραγωγικότητα, τις εξαγωγές και τις επενδύσεις θα είναι εξίσου υψηλά. Εκτιμά ότι από τις μνημονιακές παρεμβάσεις που έχουν ήδη ληφθεί το κέρδος είναι ήδη μετρήσιμο, αλλά μπορούν να γίνουν ακόμη περισσότερα.

Σε αναλυτικό απολογισμό της εφαρμογής της οδηγίας απελευθέρωσης της αγοράς των υπηρεσιών (γνωστή ως Μπόλγκενσταιν) προχώρησε η Κομισιόν. Η οδηγία ταυτίζεται σχεδόν με το νόμο περί κλειστών επαγγελμάτων που βάσει Μνημονίου υλοποιείται απελευθερώνοντας εκατοντάδες επαγγέλματα και, όπως με σαφήνεια αναφέρεται, η Ελλάδα δεσμεύεται να κάνει συγκεκριμένα βήματα για να διασφαλίσει τις επόμενες δανειακές δόσεις Στις εκατοντάδες σελίδες της ανασκόπησης, καταγράφεται η πρόοδος στην εφαρμογή, το μεγάλο κέρδος που ήδη εκτιμάται ότι θα αδράξει η χώρα αλλά και το όφελος που χάνει από προσκόμματα που παραμένουν.


Τι λένε οι μετρήσεις: Από τα βήματα που έχουν ήδη γίνει, αναμένεται σε βάθος 5-10 ετών 6,7% αύξηση της παραγωγικότητας, η 3η μεγαλύτερη στην ΕΕ μετά την Σλοβακία και τη Λιθουανία, αλλά και κατά 6% αύξηση εξαγωγών. Θα αυξηθούν όμως και κατά 12,7% οι εισαγωγές (μέγιστη αύξηση στην Ε.Ε.) και λιγότερο (κατά 2%) οι άμεσες ξένες επενδύσεις στο εσωτερικό και Ελλήνων στο εξωτερικό (2,7%).

Είναι σημαντικό ότι αν η Ελλάδα προχωρούσε σε όλες τις μεταρρυθμίσεις, τότε στις εισαγωγές η επίδραση θα ήταν σχεδόν η ίδια (13,3% άνοδος), ενώ αντιθέτως η παραγωγικότητα θα αυξανόταν κατά 8,9%, οι επενδύσεις Ελλήνων στο εξωτερικό κατά 6,9%, και ξένων στο εσωτερικό κατά 5,3%, και θα ήταν 3η σε αύξηση των εξαγωγών στην Ε.Ε. (κατά 11,9%). Δηλαδή, η «ζημία» από αύξηση εισαγωγών έχει ήδη γίνει και τα κέρδη ειδικά στο κρίσιμο ζήτημα της ανταγωνιστικότητας και των επενδύσεων είναι μπροστά…

Συνολικά το ΑΕΠ εκτιμάται ότι με τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί θα επιταχυνθεί κατά 1% και με τα πρόσθετα θα αυξανόταν συνολικά κατά 2,19%

Τι είναι όμως αυτό που δεν έχει γίνει:

Η Επιτροπή αναφέρει ότι η Ελλάδα μετέφερε την οδηγία για τις υπηρεσίες μέσω μιας οριζόντιας νομοθεσίας που απαιτεί πολλές εφαρμοστικές διατάξεις. Πολλές από αυτές έχουν προχωρήσει (στον τομέα της λιανικής, του τουρισμού, στα ιδιωτικά γραφεία ευρέσεως εργασίας, στους κτηματομεσίτες, στους δικηγόρους και τους αρχιτέκτονες, στους φοροτεχνικούς και στους ξεναγούς).

Ωστόσο, προσθέτει ότι ο νόμος του 2010 απαιτούσε τουλάχιστο16 εφαρμοστικές διατάξεις και «παρά τις σημαντικές προσπάθειες που έχουν αναληφθεί από τις εθνικές αρχές, έχουν εντοπισθεί προβλήματα που προκαλούν ανησυχίες και πρέπει να αντιμετωπιστούν ως θέμα προτεραιότητας»:

- Απαγορεύσεις στην ελευθερία εγκατάστασης που έχουν διατηρηθεί, όπως το θέμα εθνικότητας στον τομέα της εκπαίδευσης και η προτεραιότητα στην αδειοδότηση στον τομέα του υπαίθριου λιανικού εμπορίου σε ειδικές κατηγορίες ατόμων με ελληνική ιθαγένεια.

- Η απόλυτη απαγόρευση ορισμένων μορφών εμπορικής επικοινωνίας για τους δικηγόρους.

- Αδειοδοτήσεις στο λιανικό εμπόριο, στον τουρισμό και στο στον τομέα της εκπαίδευσης.

- Το Ενιαίο Σημείο Επαφής περιορίζεται στην παροχή πληροφοριών μόνο για συγκεκριμένες διαδικασίες αδειοδότησης και χρησιμεύει μόνο ως μεσάζων μεταξύ του αιτούντος και των διαφόρων διοικητικών αρχών, Απαιτούνται σύμφωνα με την Επιτροπή σημαντικές βελτιώσεις ώστε να διασφαλιστεί η διαθεσιμότητα όλων των σχετικών πληροφοριών και οι on-line διαδικασίες.

- Έχουν διατηρηθεί ορισμένα εμπόδια σε ορκωτούς λογιστές και για δικηγόρους, όπως η υποχρέωση ότι μόνο οι δικηγόροι μπορούν να είναι μέτοχοι σε ένα δικηγορικό γραφείο.

- Οι ελάχιστες σταθερές τιμές καταργήθηκαν. Ωστόσο κλαδική νομοθεσία εξακολουθεί να απαιτείται και οι τιμοκατάλογοι διατηρούνται ως «τιμές αναφοράς».

- Στον τομέα της εκπαίδευσης ελληνική ιθαγένεια απαιτείται για τους ιδρυτές των ιδιωτικών σχολείων και η πλειοψηφία των μετοχών θα πρέπει επίσης να ανήκουν σε Έλληνες υπηκόους.

- Οι περισσότερες απαιτήσεις που έχουν διατηρηθεί αφορούν τον τομέα της εκπαίδευσης, όπου δεν προβλέπεται η παροχή διασυνοριακών υπηρεσιών χωρίς εγκατάσταση. Επίσης, τα φυσικά πρόσωπα πρέπει να έχουν την ελληνική ιθαγένεια, ενώ τα νομικά πρόσωπα πρέπει να πληρούν τη διπλή προϋπόθεση να είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα και έχουν την ελληνική πλειοψηφία των μετοχών. Ως εκ τούτου η παροχή υπηρεσιών, κατά την έννοια του άρθρου 16 της οδηγίας για τις υπηρεσίες, δεν φαίνεται να είναι δυνατή στο επίπεδο των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
capital.gr
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ