2013-09-12 11:58:06
Φωτογραφία για Τα «στοιχειωμένα» ακίνητα της κρίσης - Projects βαλτώνουν για χρόνια στη γραφειοκρατία
Απίστευτες γραφειοκρατικές διαδικασίες και δικαστικές διαμάχες που σε ορισμένες περιπτώσεις διαρκούν δεκαετίες, υφίστανται πολλές επιχειρήσεις που επιδιώκουν να επενδύσουν σημαντικά ποσά στην αγορά ακινήτων.

Κάτι το ασαφές και συχνά μεταβαλλόμενο θεσμικό πλαίσιο (π.χ. χρήσεις γης), κάτι η έλλειψη υποδομών και κάτι η χαρακτηριστική αργοπορία απονομής δικαιοσύνης στη χώρα, αναβάλουν -και συχνά ματαιώνουν- πολύ σημαντικές επενδύσεις: είτε τελικά γιατί οι επενδυτές αρνούνται να αντέξουν παρόμοιες δοκιμασίες, είτε γιατί όταν δόθηκαν τελικά οι αδειοδοτήσεις ξέσπασε η οικονομική κρίση, οπότε η προβλεπόμενη ζήτηση μειώθηκε και η εύρεση χρηματοδότησης δυσκόλεψε για τα καλά.

Μεγάλες τουριστικές αναπτύξεις, επεκτάσεις εταιρειών που θα δημιουργούσαν θέσεις εργασίας, αλλά ακόμη και η κατασκευή απλών κατοικιών που θα μετρίαζαν την κατακόρυφη πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας αναβάλλονται συνεχώς και στις πλείστες των περιπτώσεων δεν ξεκινούν ποτέ Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι Έλληνες επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό θεωρούν πως πολύ πιο εύκολα και γρήγορα ολοκληρώνουν τέτοιες δουλειές στη Βουλγαρία, σε άλλες χώρες της ΝΑ Ευρώπης, ή ακόμη και σε κράτη της Μέσης Ανατολής, παρά στην Ελλάδα.


Άλλο παράδειγμα είναι η «εξομολόγηση» Έλληνα επιχειρηματία ότι -λόγω και των απίστευτων γραφειοκρατικών διαδικασιών- χρειάζεται κάποιος να «ματώσει» προκειμένου να μπορέσει να παράγει μέσα στην Ελλάδα, ενώ αντίθετα είναι πολύ πιο εύκολο και γρήγορο να ιδρύσει μια εμπορική εταιρεία και να προμηθεύεται τα ίδια προϊόντα από το εξωτερικό.

Έτσι, υπάρχουν σήμερα εταιρείες (εισηγμένες και μη) που συνεχίζουν να κινούν τις πολυετείς διαδικασίες των αδειοδοτήσεων, ελπίζοντας πως όταν αυτές θα ληφθούν, η ελληνική οικονομία θα έχει μπει σε τροχιά ανάπτυξης και το ζήτημα της χρηματοδότησης θα έχει διευθετηθεί.

Ενδεικτικά παραδείγματα

* Κεραμεία Αλλατίνη και Nutriart βγήκαν από τα ταμπλό, χωρίς να καταφέρουν για χρόνια και χρόνια να αξιοποιήσουν τα μεγάλα ακίνητα που διέθεταν στο νομό Θεσσαλονίκης.

* Από τα μέσα περίπου της προηγούμενης δεκαετίας, η εταιρεία Ικτίνος Μάρμαρα έχει ξεκινήσει τη διαδικασία αδειοδοτήσεων για μεγάλη τουριστική επένδυση στην Κρήτη. Στη συνέχεια πούλησε το 80% της επένδυσης στον όμιλο της Dolphin Capital και μάλιστα θα εισπράξει επιπλέον 4,15 εκατ. ευρώ σε περίπτωση που ολοκληρωθούν μια σειρά από αδειοδοτήσεις:

α) Χορήγηση οικοδομικής άδειας ανέγερσης της ξενοδοχειακής μονάδος από την αρμόδια υπηρεσία πολεοδομίας του Δήμου Σητείας.

β) Χορήγηση της τελικής άδειας κατασκευής του καταφυγίου τουριστικών σκαφών από την αρμόδια Δ/νση Δημοσίων Έργων Περιφέρειας Κρήτης. Η επένδυση έχει υπαχθεί στον αναπτυξιακό νόμο 3299 με την απόφαση 57486/27-12-2011.

γ) Χορήγηση της βεβαίωσης του άρθρου 24 του νόμου 2508/1997 για την ιδιωτική πολεοδόμηση με το μηχανισμό ΠΕΡΠΟ της πράξης οικιστικής περιοχής στον Όρμο Φανερωμένης.

δ) Δημιουργία δεύτερης οικιστικής περιοχής στη θέση Σόπατα-Μεσοράχη.

ε) Δημιουργία γηπέδου Golf στη θέση Σώπατα-Μεσοράχη.

Σύμφωνα μάλιστα με την εισηγμένη, «λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις, πιστεύουμε ότι ο επιχειρηματικό αυτό σχέδιο, εξελίσσεται ομαλά». Σημειώνεται ότι το ποσό που αφορά την Ικτίνος, θα καταχωρηθεί στα έσοδα της χρήσης, κατά την οποία θα γίνει επίτευξη των συμφωνηθέντων στόχων, και θα ωφελήσει τα αποτελέσματα της χρήσης εκείνης.

* Η ΕΛΒΙΕΜΕΚ έχει εκπονήσει business plan για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου, έχοντας -όπως δηλώνει- λάβει όλα τα απαραίτητα έγγραφα από το αρµόδιο ∆ασαρχείο, την Αρχαιολογική υπηρεσία, όπως επίσης και την έγκριση από τις αρµόδιες υπηρεσίες του Ο.Σ.Ε. για την είσοδο των σιδηροδροµικών γραµµών εντός της ιδιοκτησίας της, αναµένει από τον Φεβρουάριο του 2006 την έγκριση του αιτήµατος που έχει υποβάλλει στο Υπουργείο Μεταφορών περί ένταξης του επιχειρηµατικού της σχεδίου στο Ν. 3333/05 περί Εµπορευµατικών Κέντρων.

Σύμφωνα πάντα με την εταιρεία, η καθυστέρηση κατ' αρχήν οφείλετο σε ελλείψεις και δυσχέρειες του Νόµου, που εµπόδιζαν για πολλά χρόνια την εφαρµογή του. Παρόλα αυτά, τα τελευταία χρόνια έγιναν σειρά από απαραίτητες συµπληρώσεις και κάπου από το φθινόπωρο του 2010 µπορεί πλέον να προχωρήσει άµεσα σε επικαιροποίηση του υποβληθέντος, από 15 Φεβρουαρίου 2006, φακέλου της.

Ωστόσο, λόγω της οικονομικής κρίσης, τα προβλεπόμενα έσοδα της επένδυσης έχουν μειωθεί, ενώ ζητούμενο αποτελεί και η χρηματοδότηση του project.

* Χρειάστηκαν πάνω από δέκα χρόνια αγώνων προκειμένου να απελευθερωθούν τα ακίνητα της ΛΑΝΑΚΑΜσε Πειραιά και Λεωφόρο Ηρακλείου, ενώ ελπίζεται πως ανάλογη θα είναι η εξέλιξη και για το ακίνητο της Καλλιθέας. Στόχος της διοίκησης -μέσα στην κρίση- είναι η εκμετάλλευση των ακινήτων, καθώς σήμερα όχι μόνο δεν αποφέρουν έσοδα, αλλά επιπλέον επιβαρύνουν τα αποτελέσματα με φόρους.

* Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 η Τεχνική Ολυμπιακή προσπαθεί να αποκτήσει άδεια για τη δημιουργία κατοικιών στην περιοχή του Πόρτο Καρράς. Το θέμα πέρασε από σαράντα κύματα, το 2004 προκάλεσε πολιτικούς τριγμούς («υπόθεση Πάχτα») και έκτοτε πότε η άδεια δίδεται και πότε αναιρείται... Επί της ουσίας πάντως, μέχρι σήμερα τα project δεν έχει ξεκινήσει.

* Οι εξελίξεις στο ακίνητο του Ελαιώνα (γήπεδο Παναθηναϊκού, εμπορικό κέντρο) αποτέλεσε την κυριότερη αιτία για τις μεγάλες οικονομικές περιπέτειες στις οποίες έχει εμπλακεί η εισηγμένη Μπάμπης Βωβός. Το project που τόσο φιλόδοξα ξεκίνησε στο δεύτερο μισό της προηγούμενης δεκαετίας, σήμερα είναι αμφίβολο για το εάν, πότε και με ποια μορφή θα υλοποιηθεί.

* Εδώ και πολλές δεκαετίες(!), η Κέκρωψ βρίσκεται σε δικαστικές διαμάχες, πότε με το ελληνικό δημόσιο και πότε με το Δήμο Ψυχικού για αρκετά από τα ακίνητά της. Ενδεικτικό της γραφειοκρατίας που επικρατεί είναι η εξέλιξη της υπόθεσης των διεκδικήσεων του ελληνικού δημοσίου, όπου σύμφωνα με τη διοίκηση της εισηγμένης, «επί της διεκδικήσεως του ελληνικού δημοσίου έχει εκδοθεί πρωτόδικη απόφαση η οποία δικαίωσε την εταιρεία.

Ύστερα από έφεση του ελληνικού δημοσίου εκδόθηκε προδικαστική απόφαση του Εφετείου Αθηνών, η οποία δεν εξαφάνισε την πρωτόδικη απόφαση και η οποία έτασσε συμπληρωματικές αποδείξεις, μετά την ολοκλήρωση των οποίων εκδικάσθηκε η υπόθεση. Μετά την κατάθεση της συμπληρωματικής πραγματογνωμοσύνης ορίσθηκε δικάσιμος η 28/01/2014»...

Ταλαιπωρία χωρίς… ΜΕΤΡΟ!

* Εδώ και επτά χρόνια η αλυσίδα σούπερ μάρκετ και Cash & Carry ΜΕΤΡΟ προσπαθεί να επεκτείνει κατάστημα που διατηρεί στον Πύργο. Επτά ολόκληρα χρόνια η κρατική μηχανή, (πολεοδομία), δεν της απαντά καν στο σχετικό αίτημα! Αντιθέτως, την… «έχουν στο περίμενε».

Και αν νομίζετε ότι τα επτά χρόνια είναι πολλά, μάλλον θα αλλάξετε γνώμη αν μάθετε ότι για να μεταφερθεί ένα έγγραφό για την επέκταση από μια υπηρεσία που βρίσκεται στον Πύργο σε μια άλλη που βρίσκεται στην Πάτρα, χρειάσθηκαν εννέα μήνες! Η πολεοδομία σύμφωνα με πληροφορίες είχε ενστάσεις σχετικά με τον όγκο του κτιρίου, ενστάσεις οι οποίες οδήγησαν στην εταιρεία να προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες.

Καθοριστικό ρόλο στην περιπέτεια της επένδυσης αυτής έχουν διαδραματίσει και οι αλλαγές στη διάρθρωση της αυτοδιοίκησης καθώς η μεταφορά των αρμοδιοτήτων στις νέες δομές έχει σκαλώσει. Εξαιτίας της γραφειοκρατίας και των καθυστερήσεων η εταιρεία έχει αναγκαστεί να αναθεωρήσει το φετινό επενδυτικό της πλάνο.

Ενώ ο αρχικός της σχεδιασμός για τη φετινή χρονιά προέβλεπε τη λειτουργία επτά νέων καταστημάτων, αυτός ο στόχος δεν φαίνεται να επιτυγχάνεται, καθώς προβλήματα καθυστερήσεων στην έκδοση αδειών αντιμετωπίζουν τρία καταστήματα που θέλει να δημιουργήσει, με αποτέλεσμα η λειτουργία τους ναμετατίθενται για την επόμενη χρονιά.
euro2day.gr
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ