2013-07-24 17:22:05
Φωτογραφία για Τι είναι το Παρατηρητήριο Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοιήκησης,που προωθεί το Υπουργείο Εσωτερικών
Γράφει ο Χρήστος Ηλ. Τσίχλης, Δικηγόρος Αθηνών

Με την τοπική αυτοδιοίκηση να φιγουράρει στην πρώτη θέση των υποθέσεων κακοδιοίκησης καταλαμβάνοντας το 43 τοις εκατό των συνολικών ποινικών διώξεων που ...αφορούν εργαζόμενους και αιρετούς ΟΤΑ και με καταγεγραμμένη την αυξητική τάση των πολιτών να πραγματοποιούν καταγγελίες φαινομένων κακοδιοίκησης και διαφθοράς, δημοσιοποιήθηκε η ετήσια Εκθεση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λ. Ρακιντζή για το 2012.

Η τοπική αυτοδιοίκηση (δήμοι, δημοτικές επιχειρήσεις και περιφέρειες) καταλαμβάνουν την πρώτη θέση στις υποθέσεις κακοδιαχείρισης λόγω και της αύξησης των αρμοδιοτήτων που έχουν περιέλθει στους ΟΤΑ με την εφαρμογή του νόμου Καλλικράτη.

Το Υπουργείο Εσωτερικών διευρύνει και αυστηροποιεί την επιτροπεία-εποπτεία στους δήμους, καθώς οι υποδείξεις του Παρατηρητηρίου προς τους δήμους θεωρούνται πλέον δεσμευτικές και ο ρόλος τόσο της Οικονομικής Επιτροπής, όσο και του Δημοτικού Συμβουλίου κάθε Δήμου, μηδενίζεται, αφού, εφεξής δεν θα χρειάζεται να συνεδριάζουν και να αποφασίζουν τα συγκεκριμένα όργανα γιατί στη θέση τους θα αποφασίζουν ο γενικός διευθυντής Οικονομικών του υπουργείου Εσωτερικών, ο οποίος ορίζεται αρμόδιος να υποδεικνύει στους ΟΤΑ τις αναγκαίες παρεμβάσεις που υποχρεωτικά πρέπει να εφαρμόσουν, αλλά και το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ
. Πρόκειται για το εργαλείο το οποίο δίνει τη δυνατότητα στην κεντρική κυβέρνηση να παρακολουθεί την κατάσταση που υπάρχει στα οικονομικά των δήμων, κατά πόσο είναι εντός ή εκτός στόχων και προυπολογισμού, και να παρεμβαίνει αναλόγως.Με το Παρατηρητήριο θα παρακολουθείται σε μηνιαία βάση η εκτέλεση του προυπολογισμού όλων των ΟΤΑ.

Ο έλεγχος των οικονομικών της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν είναι απλώς ζητούμενο, είναι εθνικό στοίχημα και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται.

Σε περίπτωση που διαπιστώνονται αποκλίσεις, ενημερώνεται ο φορέας ότι υποχρεούται σε άμεση αναμόρφωση του προυπολογισμού του και υποβολή αυτού προς έγκριση στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

Μετά πάροδο τριμήνου και εφόσον ο φορέας εξακολουθεί να παρουσιάζει αποκλίσεις, τότε με Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών θα υπάγεται υποχρεωτικά στο (αναθεωρημένο) πρόγραμμα οικονομικής εξυγίανσης, με μερική απώλεια της διαχειριστικής του αυτονομίας, που συνεπάγεται: α) περιορισμό των δαπανών μόνο σε υποχρεώσεις μισθοδοσίας και λοιπές απολύτως μη ανελαστικές δαπάνες, χρησιμοποιώντας προς τούτο, καθ όλο ή κατά μέρος και την ΣΑΤΑ β) υποχρεωτικές μετατάξεις προσωπικού, γ) αύξηση ιδίων εσόδων.

Πρόεδρος του Παρατηρητηρίου προβλέπεται να είναι ένας Σύμβουλος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και μέλη, ο γενικός διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Εσωτερικών, ο αρμόδιος διευθυντής από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ΥΠΕΣ, ένας εκπρόσωπος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), όταν πρόκειται για δήμους ή ένας εκπρόσωπος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, όταν πρόκειται για περιφέρειες, ένας εμπειρογνώμονας εγνωσμένου κύρους που ορίζεται με απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών, ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών και ο γενικός διευθυντής Θησαυροφυλακείου του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η σύμφωνη γνώμη του οποίου απαιτείται για την έκδοση απόφασης από το Παρατηρητήριο, το οποίο υποστηρίζεται διοικητικά από τη Διεύθυνση Οικονομικών ΟΤΑ του υπουργείου Εσωτερικών.

Το παρατηρητήριο οικονομικής αυτοτέλειας των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης,αποτελεί δέσμευση της χώρας,σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016. Στόχος του είναι η ορθή δημοσιονομική διαχείριση των δήμων και των νομικών τους προσώπων, η διασφάλιση της βιωσιμότητάς τους και η παροχή οδηγιών για βελτιωτικές παρεμβάσεις στους δήμους που παρουσιάζουν πρόβλημα.

Δηλαδή,υποχρεωτική είναι πλέον η συμμόρφωση των αιρετών οργάνων των δήμων και των διοικητικών υπηρεσιών στις υποδείξεις του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, διαφορετικά επιβάλλεται παρακράτηση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, ενώ αποδίδεται αστική και πειθαρχική ευθύνη για σοβαρή παράβαση καθήκοντος στα φυσικά πρόσωπα, δηλαδή και στους αιρετούς και στους υπαλλήλους, που δεν συμμορφώνονται. Αυτήν την καινοτομία εισάγουν τα άρθρα 76, 77, 78 του νομοσχεδίου, που αφορούν στο Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ και στην κατάρτιση των προυπολογισμών.

Επίσης στα παραπάνω άρθρα ορίζεται για παράδειγμα πότε και πού θα συνεδριάζουν τα όργανα του Δήμου για τους προυπολογισμούς τους.

Επί της ουσίας δηλαδή καταργούνται και υποκαθιστούνται τα όργανα διοίκησης του κάθε Δήμου, δηλαδή η Οικονομική Επιτροπή, το Δημοτικό Συμβούλιο και ο δήμαρχος, από τον γενικό διευθυντή του υπουργείου Εσωτερικών και το Παρατηρητήριο,λόγω σπατάλης δημοσίου χρήματος και μη επίτευξης των στόχων από τους Ο.Τ.Α.

Το παρατηρητήριο είναι γερμανικής εμπνεύσεως και σύμφωνα με τους δημάρχους, καταργεί τη συνταγματική κατοχυρωμένη αυτοτέλεια των τοπικών αυτοδιοικήσεων.Άλλοι υποστηρίζουν ότι οι δήμοι δεν νομιμοποιούνται από το Σύνταγμα να δημιουργούν συνεχώς χρέη και ληξιπρόθεσμες οφειλές και το κράτος, δηλαδή οι φορολογούμενοι, να πληρώνουν αδιαμαρτύρητα και μάλιστα από την δόση, για την οποία κάθε φορά εκλιπαρούμε και για την οποία ματώνουμε εδώ και χρόνια. Tromaktiko
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ