2013-06-10 12:49:38
Φωτογραφία για Πώς το Δημόσιο άνοιξε μαύρη τρύπα στους αυτοκινητοδρόμους - Στα 57,7 εκατ. ευρώ οι ζημιές για την Ολυμπία Οδό
Συνολικές ζημιές-ρεκόρ, που ξεπερνούν τα 120 εκατ. ευρώ, κατέγραψαν το 2012 οι πέντε κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει τη διαχείριση των υπό κατασκευή εθνικών οδικών αξόνων (Κόρινθος-Καλαμάτα, Μαλιακός-Κλειδί, Ε-65, Νέα Οδός και Ελευσίνα-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα).

Την περασμένη χρήση, οι εταιρείες Μορέας, Ολυμπία Οδός, Νέα Οδός, Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου παρουσίασαν συνολικά ζημιές ύψους 123,1 εκατ. ευρώ. Το συγκεκριμένο μέγεθος αυξάνεται στα 203,4 εκατ. ευρώ, εάν συνυπολογιστούν τα αρνητικά αποτελέσματα του 2011.

Πρόκειται για «μαύρη τρύπα» που προκάλεσε στα οικονομικά των πέντε εταιρειών παραχώρησης, κατά βάση, η αναστολή των κατασκευαστικών εργασιών στους αυτοκινητοδρόμους που «γέννησε» το κίνημα «Δεν πληρώνω». Βασική, επίσης, αιτία είναι και η μείωση της κυκλοφορίας που υπολογίζεται ότι έχει υποχωρήσει 40% την τριετία των μνημονίων και 50% από το 2008 έως σήμερα.


Οι απαλλοτριώσεις που άργησαν

Το Δημόσιο έχει συμφωνήσει στην καταβολή αποζημίωσης συνολικού ύψους 350 εκατ. ευρώ, λόγω της μη τήρησης των συμβατικών υποχρεώσεών του ως προς την έγκαιρη απαλλοτρίωση των απαιτούμενων χώρων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί η απόδοση στις κατασκευαστικές εταιρείες σημαντικών τμημάτων. Και σε πολλές περιπτώσεις, για να τελεσιδικήσει η απαλλοτρίωση απαιτήθηκαν έως και τρία χρόνια, όπως ανέφερε σε πρόσφατο άρθρο του ο πρώην υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Σουφλιάς.

Η μη έγκαιρη απελευθέρωση των απαιτούμενων χώρων οδήγησε σταδιακά στο «πάγωμα» των κατασκευαστικών εργασιών. Το γεγονός αυτό, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, σε συνδυασμό με τη γιγάντωση του κινήματος «Δεν πληρώνω» και τη συρρίκνωση της κυκλοφορίας «τορπίλισαν» το χρηματοοικονομικό μοντέλο στο οποίο είχαν στηριχθεί οι συμβάσεις παραχώρησης.

Μόνον η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έχει λαμβάνειν από ανεξόφλητα διόδια -το διάστημα από τον Δεκέμβριο 2010 έως και το 2012- περίπου 14 εκατ. ευρώ.

Πλέον, οι παραχωρησιούχοι προσβλέπουν στην οριστική επανεκκίνηση των έργων, η οποία φαίνεται να βρίσκεται στην τελική ευθεία.

«Κλειδί» είναι η έγκριση -το συντομότερο δυνατόν- των αναθεωρημένων συμβάσεων παραχώρησης από την Κομισιόν, ώστε να προχωρήσει η κατάθεση και ψήφισή τους από την Ελληνική Βουλή, πριν από τη σύσταση των θερινών τμημάτων.

Αυξήθηκαν οι ζημιές

Στο μέτωπο των αποτελεσμάτων, οι ζημιές των κοινοπραξιών αυξήθηκαν το 2012, συγκριτικά με το 2011 και διαμορφώθηκαν:

-στα 57,7 εκατ. ευρώ από 30,2 εκατ. ευρώ για την Ολυμπία Οδό

-30,2 εκατ. ευρώ από 22,4 εκατ. ευρώ για τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας

-15,1 εκατ. ευρώ από 19,1 εκατ. ευρώ για τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου

-11,5 εκατ. ευρώ από 7,1 εκατ. ευρώ για τον Μορέα

-8,6 εκατ. ευρώ από 1,5 εκατ. ευρώ για τη Νέα Οδό

Μεγέθη 2012 (σε εκατ. ευρώ)

Κοινοπραξίες

Κύκλος εργασιών

Ίδια κεφάλαια

Σύνολο υποχρεώσεων

Ολυμπία Οδός

58,6

149,2

569

Αυτοκ/δρομος Κεντρικής Ελλάδας

8,4

148,4

363,1

Αυτοκ/δρομος Αιγαίου

42,2

411,5

350,1

Μορέας

99,1

-95,3

723,6

Νέα Οδός

57,8

127,7

166,6

Πηγή: Του Δημήτρη Δελεβέγκου-Λογιστικές καταστάσεις
xespao
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ