2013-04-07 21:08:03
Φωτογραφία για Με…γάλα προβλήματα στη Μεβγάλ!
των Βαγγέλη Στολάκη και Λευτέρη Ζαβλιάρη

Τον κίνδυνο του «λουκέτου» αντιμετωπίζει η γαλακτοβιομηχανία ΜΕΒΓΑΛ, σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της στην «Κ» εξαιτίας της έλλειψης ρευστότητας.

Οι τραπεζικοί λογαριασμοί της εταιρίας έχουν «μπλοκάρει» εδώ και δυο μήνες, εργαζόμενοι και παραγωγοί παραμένουν απλήρωτοι και τα οικονομικά της βρίσκονται στο μικροσκόπιο των ελεγκτικών μηχανισμών. Στο επίκεντρο της δικαστικής έρευνας βρίσκονται τιμολόγια δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, συναλλαγές με τις έξι μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ της Βόρειας Ελλάδας, ενώ αναπάντητο παραμένει το ερώτημα εάν επιβαρύνθηκαν χιλιάδες καταναλωτές.

«Είναι μπλοκαρισμένοι οι τραπεζικοί μας λογαρισμοι εξαιτίας των ελέγχων και υπάρχει σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας. Αν παραμείνουν μπλοκαρισμένοι για λίγο καιρό ακόμα η ΜΕΒΓΑΛ θα εκπνεύσει. Παραγωγοί και εργαζόμενοι δεν πληρώνονται τακτικά και με διακανονισμό» ισχυρίζονται στην «Κ» κύκλοι της διοίκησης της εταιρίας, που κατέθεσε για την υπόθεση στις δικαστικές αρχές υπόμνημα την περασμένη Πέμπτη.


Το πόρισμα

Όπως έγινε γνωστό στο μικροσκόπιο των διωκτικών Αρχών βρίσκονται συναλλαγές της γαλακτοβιομηχανίας με υποκαταστήματα έξι Βορειοελλαδικών αλυσίδων σουπερμάρκετ με το ερώτημα εάν οι «εικονικές εκπτώσεις στο εμπόριο γαλακτοκομικών προϊόντων επιβάρυναν τελικά την τσέπη του καταναλωτή», όπως αναφέρεται στο πόρισμα του ΣΔΟΕ, να παραμένει στον… αέρα.

Σύμφωνα με πληροφορίες στο επίκεντρο της δικαστικής έρευνας βρίσκονται 1.053 τιμολόγια, αξίας 27,6 εκατ. ευρώ, τα οποία αφορούν την πενταετία 2005-2009. Από αυτά προκύπτει ότι η ΜΕΒΓΑΛ κατέβαλλε χρήματα στα σουπερμάρκετ προκειμένου τα προϊόντα της να τοποθετούνται σε πρώτης σειράς ράφια και διαφημιστικά stands. Οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ, ωστόσο, στο πόρισμά τους διαπίστωσαν ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα της συγκεκριμένης εταιρείας δεν τύχαιναν καμίας απολύτως ευνοϊκής προβολής. Από την έρευνα προκύπτει επίσης ότι η ΜΕΒΓΑΛ εμφάνιζε εικονικές δαπάνες για τη δήθεν προβολή των προϊόντων της. Ωστόσο, οι επιπλέον συμφωνηθείσες εκπτώσεις πωλήσεων μεταξύ της εταιρείας και των σουπερμάρκετ χαρακτηρίζονταν ως «εκπτώσεις προβολής», και εκδίδονταν Τιμολόγια Παροχής Υπηρεσιών αντί Πιστωτικών Τιμολογίων, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία σε αντίστοιχες περιπτώσεις.

Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί αναφέρουν επίσης στο πόρισμά τους ότι «η παρουσίαση αλλοιωμένων κοστολογικών στοιχείων κτήσης από τα σουπερμάρκετ των προϊόντων της ΜΕΒΓΑΛ, αφού η τελευταία διογκώνει την τιμολόγησή τους κατά το ύψος των ως άνω επίμαχων παραστατικών που λαμβάνει, ύψος που η γαλακτοβιομηχανία πρέπει να καλύψει για να επιτύχει το δικό της συμφωνημένο και επιθυμητό κέρδος, και, δεύτερον, η παρακράτηση-οικειοποίηση των εκπτώσεων της ΜΕΒΓΑΛ από τα σουπερμάρκετ, χωρίς αυτές να φτάσουν στους καταναλωτές».

Διαπίστωσαν επίσης πως «το καταναλωτικό κοινό ενδεχομένως να έχει υποστεί αθέμιτη επιβάρυνση, αφού το προϊόν αυτό νομιμοποιείται να τεθεί στην κατανάλωση σε υψηλότερη πωληθείσα τιμή αντί της μικρότερης που θα μπορούσε να πωληθεί εάν εξέλιπε όλος ο ως άνω σχεδιασμός». Ο φάκελος της δικογραφίας διαβιβάστηκε από τον εισαγγελέα σε πταισματοδίκη, ο οποίος με τη σειρά του διεξάγει ακροαματική διαδικασία.

Άγνοια από φορείς Εμπορίου και Καταναλωτών

Ωστόσο, η άγνοια των αρμόδιων θεσμικών εκπροσώπων εμπορίου και καταναλωτών και μάλιστα του ιδίου του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών και Δικτύων, όπως προκύπτει από την έρευνα της «Κ» εξακολουθεί να προβληματίζει. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου χαρακτηρίζει το παραπάνω περιστατικό ως… ζήτημα φορολογικό και… νίπτει τας χείρας της.

Επικοινωνήσαμε με συνεργάτες του Γενικού Γραμματέα Καταναλωτή και Βιομηχανίας, Γιώργου Στεργίου, οι οποίοι αφού ενημέρωσαν τον κ. Στεργίου για το αντικείμενο του ρεπορτάζ σχολίασαν πως «είναι μια υπόθεση καθαρά φορολογική και έχει επιληφθεί γι’ αυτή το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος». «Άρα ο κύριος Γενικός δεν έχει να κάνει καμία επιπλέον δήλωση» τόνισαν χαρακτηριστικά, χωρίς να κάνουν λόγο για ενδεχόμενες επιπτώσεις στην τσέπη των καταναλωτών, κάτι που ωστόσο τονίζεται στο πόρισμα των ελεγκτών του ΣΔΟΕ.

Παρόμοια ήταν η αντίδραση και της Επιτροπής Ανταγωνισμού. «Στην εν λόγω περίπτωση υπάρχει ένα πόρισμα του ΣΔΟΕ που πολύ πιθανό να αφορά φορολογική παράβαση. Δεν έχουμε αρμοδιότητες να μεριμνήσουμε για περαιτέρω έλεγχο αφού δεν τίθεται ζήτημα ομαλής διεξαγωγής του ανταγωνισμού. Εμείς για παράδειγμα θα παρεμβαίναμε μόνο στην περίπτωση εάν οι έξι συγκεκριμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που εμπλέκονται με οποιαδήποτε σύμπραξή τους περιόριζαν τον ανταγωνισμό» αναφέρει από την πλευρά του ο προϊστάμενος του γραφείου προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού, Γιώργος Μυλωνάκης.

Μιλούν για «νέο καρτέλ»

Την ίδια ώρα, οι ενώσεις καταναλωτών κάνουν λόγο για νέο καρτέλ γάλακτος και ζητούν απαντήσεια από το υπουργείο Ανάπτυξης. «Οι καταγγελίες για υπερτιμήσεις προϊόντων, και κυρίως γαλακτοκομικών κάθε βδομάδα από το ένα σούπερ μάρκετ στο άλλο αυξάνονται. Τα φαινόμενο πρέπει να παταχθεί» υποστηρίζει η γενική γραμματέας του Ινστιτούτου Καταναλωτή τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας, Άντζελα Πεΐτση, ενώ ο Γιώργος Τσεμπερλίδης, πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών υπογραμμίζει πως «το παιχνίδι των stands και των προνομιακών ραφιών στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ παίζεται με τα έσοδα των τελικών προμηθευτών σε βάρος των καταναλωτών».

«Τα έσοδα που προκύπτουν από τα σούπερ μάρκετ εξαιτίας της προνομιακής θέσης προβολής ορισμένω προϊόντων δεν μεταφέρονται ποτέ στον καταναλωτή. Αντιθέτως για να υπάρξει κέρδος και στις προμηθεύτριες εταιρίες και στα καταστήματα αυξάνεται η τελική τιμή των προϊόντων» καταλήγει ο κ. Τσεμπερλίδης.

Μέχρι σήμερα τόσο η Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης όσο και το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος Κεντρικής Μακεδονίας τηρούν σιγήν ισχύος και αρνούνται να ονοματίσουν τις έξι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ που εμπλέκονται στο σκάνδαλο. Σε επικοινωνία της «Κ» με τις παραπάνω αρχές από κοινού δηλώνουν πως «η προανακριτική διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη και για το λόγο αυτό δεν μπορούν να προχωρήσουν σε περαιτέρω πληροφόρηση».

Ωστόσο, ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν πως «πρόκειται για τις πιο γνωστές αλυσίδες σούπερ μάρκετ με πολλά υποκαταστήματα σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα». Ενήμερος δηλώνει και ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου, Στέφανος Κομνηνός, ο οποίος κάνει επίσης λόγο για «φορολογική παράβαση κυριώς μιας χρόνιας εμπορικής συνεργασίας προμηθευτών με σημεία διανομής».

«Είμαστε αθώοι»

Από την πλευρά της η εταιρία ΜΕΒΓΑΛ, σύμφωνα με στελέχη του γραφείου του διευθύνοντος συμβούλου Πέτρου Παπαδάκη κάνουν λόγο «για συνήθεις προωθητικές ενέργειες που πραγματοποιούνταν σε σούπερ μάρκετ και δεν θεωρούνται παράνομες». Τα ίδια στελέχη ισχυρίζονται πως το πόρισμα στηρίζεται σε δυο ανώνυμες καταγγελίες, για τις οποίες δεν έχουν γνώση και επισημαίνουν πως «η εταιρία θα υπερασπιστεί τα δίκαιά της σύμφωνα με αυτά που διατάσσουν οι αρμόδιες ελεγκτικές αρχές». «Θέλουμε να κρατήσουμε χαμηλούς τόνους και για το λόγο αυτό δεν υπάρχει επίσημη ανακοίνωση. Προφανώς και είμαστε αθώοι, γιατί πρόκειται για ένα απόλυτα τυπικό ζήτημα. Πρόκειται για πρακτικές που εφαρμόζονται παγκόσμια για λόγους προώθησης και προβολής προϊόντων. Αν θέλουμε καλύτερη θέση ή προωθητική ενέργεια αυτό πληρώνεται έξτρα στα καταστήματα. Όλα έγιναν με συγκεκριμένη άδεια του υπουργείου Ανάπτυξης και δεν παρανομήσαμε. Όλα είναι καταγεγραμμένα. Είναι αριθμοί που αποδεικνύονται. Μας ελέγχουν χρόνια και είμαστε σωστοί στις οικονομικές μας συναλλαγές. Πέσαμε από τα σύννεφα με τα δημοσιεύματα. Οι συναλλαγές αυτές ρυθμίζονται από σχετικό ΦΕΚ» καταλήγουν συνεργάτες του κ. Παπαδάκη.Ανενημέρωτοι δήλωσαν στην «Κ» και οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδας.

Βολές κατά σούπερ μάρκετ

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του σωματείου των εργαζομένων στη γαλακτοβιομηχανία, Στάρτος Δελιωνάτης καταγγέλλει τη στοχοποίηση των εργαζόμενων. «Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί στοχοποιείται μόνο η ΜΕΒΓΑΛ. Η συγεκριμένη πρακτική εφαρμόζεται από όλες τις γαλακτοβιομηχανίες και φυσικά και από άλλες εταιρείες».

Σύμφωνα με τον ίδιο μάλιστα, η δυνατότητα των εταιρειών να «αγοράζουν» ράφια με τιμολόγια, προβλέπεται με υπουργική απόφαση από το 1973. Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του σωματείου «Αξιός», «δεν κατανοώ για ποιο λόγο βάλλεται η εταιρεία, την ώρα που άλλοι εκδίσουν τα τιμολόγια παροχής υπηρεσιών, δηλαδή οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ». Τονίζει μάλιστα πως εάν δεν ακολουθηθεί η «αγορά ραφιού», τα προϊόντα μιας εταιρείας δεν μπορούν να μπουν έυκολα σε μια αλυσίδα σουπερ μάρκετ.

Όπως αναφέρει ο κ. Δελιωνάτης, οι εργαζόμενοι της ΜΕΒΓΑΛ παραμένουν απλήρωτοι από τα μέσα Φεβρουαρίου. «Λόγω των οικονομικών προβλημάτων της εταιρείας και των προστίμων του ΣΔΟΕ, αποφασίσαμε να κάνουμε μια διευκόλυνση στην εταιρεία μέσω απόφασης της γενικής συνέλευσης».

Συμπληρώνει επίσης πως, το γεγονός ότι από τις 6 Φεβρουαρίου έχουν κλείσει όλοι οι τραπεζικοί λογαριασμοί της εταιρείας, οδήγησε στην έλλειψη ρευστότητας με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να παραλαμβάνουν κάποια χρήματα. Ωστόσο σύμφωνα με τον πρόεδρο του σωματείου, φαίνεται να στηρίζουν την πρακτική αυτή της εταιρείας, καθώς ο ίδιος τόνισε στην «Κ», ότι «πρέπει να βάλουμε όλοι πλάτη, εργαζόμενοι και γαλακτοπαραγωγοί, για να σωθεί».
karfitsa.gr
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ