2013-02-04 13:21:42
Φωτογραφία για Διάλογος με την ΠΝΟ,αλλά...
Συνάντηση Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, θα συναντηθεί σήμερα, στις 5 μ.μ., με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ). Ο Υπουργός Ναυτιλίας & Αιγαίου καθώς και οι αρμόδιοι παράγοντες του Υπουργείου, έχουν διαρκείς επαφές και συνεργασία με τη διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ).

Ο Υπουργός έχει παρέμβει και εγγράφως (15 Οκτωβρίου) προς την ΠΝΟ, απαντώντας σε ευρύ φάσμα ζητημάτων που είχε θέσει η Ομοσπονδία, μεταξύ άλλων τη ναυτική εργασία, ναυτική εκπαίδευση, θέματα πρόνοιας κ.α. Με νεότερες επιστολές (30 Οκτωβρίου/ 1 Νοεμβρίου), η ΠΝΟ κλήθηκε να συμμετάσχει ενεργά στον κοινωνικό διάλογο για τη ναυτεργασία, όπως και στη δημόσια διαβούλευση για τα θέματα ακτοπλοΐας. Ακολούθησαν νέες συναντήσεις, μεταξύ των οποίων και τριμερής συνάντηση (23 Νοεμβρίου) με την ΠΝΟ και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), όπου υπεγράφη πλαίσιο συμφωνίας για τη ναυτική εκπαίδευση, προς όφελος των σπουδαστών, της ναυτικής εκπαίδευσης και της ελληνικής ναυτιλίας. Η πλέον πρόσφατη συνάντηση με την ΠΝΟ ήταν προχθές.


Ειδικότερα, για τη ναυτική εκπαίδευση, ο Υπουργός με τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Κ. Αρβανιτόπουλο, παραχώρησαν στις 4 Οκτωβρίου 2012 κοινή συνέντευξη Τύπου σχετικά με το θέμα, όπου τέθηκαν οι βάσεις για την ενίσχυση των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, σε υποδομές και χρηματοδότηση, την εξυπηρέτηση των σπουδαστών, την αναδιαμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, κ.α. (συνολικό πακέτο έως 94 εκατομμύρια Ευρώ μέχρι το 2015). Επικουρικά, σημειώνεται πως έγιναν ήδη παρεμβάσεις και επιλύθηκαν στην πράξη από το Υπουργείο προβλήματα της τρέχουσας ακαδημαϊκής περιόδου, όπως η παράταση για την πραγματοποίηση του απαιτούμενου από τη νομοθεσία εκπαιδευτικού ταξιδιού, η αποφυγή απώλειας εξαμήνων των σπουδαστών που λόγω ύφεσης δεν κατέστη δυνατό να βρουν την απαιτούμενη θέση και διάφορες άλλες διευκολύνσεις για τους σπουδαστές και τις οικογένειές τους.

Όσον αφορά τη ναυτική εργασία: Το Υπουργείο Ναυτιλίας & Αιγαίου, επεξεργάζεται σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία δράσεις για τη στήριξη της απασχόλησης. Συγκεκριμένα, για τους άνεργους νέους ναυτικούς, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος του ΕΣΠΑ 2007-2013 «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού», είναι σε εξέλιξη συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και διερευνάται επίσης σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η ενεργοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος του ΕΣΠΑ «Εθνικό Αποθεματικό Απροβλέπτων» για τη μεσο-μακροπρόθεσμη στήριξη του ανθρώπινου δυναμικού ειδικά στην ακτοπλοΐα, ως τομέα που υφίσταται συνέπειες της κρίσης με οικονομική/κοινωνική αναδιάρθρωση.

Νομοσχέδιο - Ακτοπλοΐα

Η ακτοπλοΐα αποτέλεσε θέμα διακριτής διαβούλευσης, προτού εισαχθούν διατάξεις στο υπό κατάθεση σχέδιο νόμου του ΥΝΑ, ανοικτής σε κάθε ενδιαφερόμενο από τις 31 Οκτωβρίου έως τις 5 Δεκεμβρίου 2012, συνεχιζόμενη επί της ουσίας έως σήμερα.

Τα αιτήματα της ΠΝΟ που αφορούν στο σχέδιο νόμου του ΥΝΑ αποτελούν περίπου το 1/8 των συνολικών αιτημάτων της.

Αναφορικά με το σχέδιο νόμου, ζητείται από την ΠΝΟ η απαλοιφή των ακόλουθων διατάξεων:

1. Μείωση (περιορισμένη) της αριθμητικής υποχρέωσης στελέχωσης των πλοίων (οργανικές συνθέσεις)

2. Κατάργηση της υποχρεωτικής στελέχωσης των πλοίων όταν αυτά δεν δραστηριοποιούνται (κατάργηση υποχρεωτικού δεκαμήνου)

3. Σύναψη ατομικών συμβάσεων για τα κατώτερα πληρώματα στα ποντοπόρα πλοία

Σημείο 1: Οι διατάξεις για τη σύνθεση του πληρώματος προσαρμόζονται: α) στις συνθήκες του ανταγωνισμού, ώστε να διατηρηθεί η ελληνική σημαία σε γραμμές, όπως πχ στην Αδριατική, όπου δραστηριοποιούνται πλοία με άλλες σημαίες που τους εξασφαλίζουν χαμηλότερο κόστος και β) στις μειωμένες ανάγκες σε προσωπικό γενικών καθηκόντων, μόνο κατά τη χειμερινή περίοδο λόγω σημαντικής πτώσης της επιβατικής κίνησης. Σε κάθε περίπτωση διευκρινίζεται ότι οι μειώσεις δεν επηρεάζουν τον απαιτούμενο αριθμό ναυτικών για θέματα ασφαλείας του πλοίου, του φορτίου και της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Σημείο 2: Η υποχρέωση του πλοιοκτήτη να έχει το πλοίο στελεχωμένο συνδέεται με το χρόνο δραστηριοποίησής του και δεν επεκτείνεται πλέον στο διάστημα της ακινησίας του πλοίου, (ελαστικοποίηση μιας υποχρέωσης που οι σημερινές οικονομικές συνθήκες δεν επιτρέπουν – over-regulation).

Διευκρινίζεται ότι η συγκεκριμένη διάταξη δεν επηρεάζει την εξυπηρέτηση της γραμμής, διότι ο πλοιοκτήτης δεν μπορεί να μεταβάλλει μονομερώς τα δρομολόγια, ούτε τον προγραμματισμένο χρόνο διακοπής τους. Η μεταβολή των δρομολογίων επιτρέπεται μετά από σχετικό αίτημα που εγκρίνεται με απόφαση του Υπουργού, ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Τέλος, η δρομολογιακή εξυπηρέτηση των γραμμών δεν θίγεται με τις αλλαγές και παραμένει υποχρεωτική σε ετήσια βάση.

Τα ανωτέρω σημεία 1 και 2 αποτελούν άρση περιορισμών προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ακτοπλοΐας, σύμφωνα με τις προβλέψεις του μνημονίου.

Το σημείο 3 αφορά σε αγορά εργασίας στην οποία από δεκαετίες δεν μετέχουν ελληνικά πληρώματα και αποσκοπεί στη ναυτολόγησή τους, εφόσον υπάρξει σχετικό ενδιαφέρον.

Άλλα (πάγια) αιτήματα της ΠΝΟ:

1. η υπογραφή ΣΣΕ

2. η κατάργηση της φορολόγησης των εισοδημάτων των ναυτικών

3. η επαναφορά της ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης των ναυτικών στον Οίκο Ναύτου

4. η καταβολή των αποδοχών των πληρωμάτων των πλοίων της ακτοπλοΐας

Και στα ζητήματα αυτά, αν και δεν εμπίπτουν απολύτως στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Ναυτιλίας & Αιγαίου, έχει καταβληθεί κάθε προσπάθεια προς τα αρμόδια μέρη. Π.χ. επιστολή Υπουργού προς εργοδότες και εργαζόμενους για υπογραφή ΣΣΕ και προς εργοδότες για άμεση διευθέτηση των οικονομικών εκκρεμοτήτων τους (καταβολή μισθών).

Συγκεκριμένα για τις ΣΣΕ, το Υπουργείο Ναυτιλίας είχε παρέμβει και πετύχει κατά τις τελευταίες διαπραγματεύσεις με την τρόικα να μην υπάρξει τροποποίηση του σχετικού πλαισίου και να δοθεί χρόνος στις δύο πλευρές να υπογράψουν νέες ΣΣΕ.

Τα προβλήματα της ακτοπλοΐας

Η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, μέσα από ένα δίκτυο εξυπηρέτησης περίπου 100 κατοικημένων νησιών, αποτελεί υποδομή εθνικής σημασίας για την Ελλάδα καθώς, (α) διασφαλίζει την εδαφική συνοχή, συνδέοντας τα νησιά μεταξύ τους και με την ηπειρωτική χώρα, (β) στηρίζει την οικονομική ζωή των νησιών εξασφαλίζοντας τις βασικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του εμπορίου και του τουρισμού και (γ) ενισχύει τον κοινωνικό ιστό αποτρέποντας την απομόνωση των νησιών.

Το οικονομικό περιβάλλον όπου αναπτύσσεται η ελληνική ακτοπλοΐα χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα (αυξημένη ζήτηση κατά τους θερινούς μήνες), σταθερά υψηλό κόστος λειτουργίας, σημαντική εξάρτηση από την πορεία της τιμής του πετρελαίου, αυξημένη προσφορά σε σχέση με τη ζήτηση υπηρεσιών, η οποία βαίνει μειούμενη λόγω της ύφεσης, με αποτέλεσμα ο κλάδος να βρίσκεται σε κρίση κατά την τελευταία 5-ετία αντιμετωπίζοντας, πλέον, θέματα βιωσιμότητας.

Οικονομική θέση του κλάδου

(βάσει δημοσιευμένων κλαδικών μελετών)

• Σταδιακή μείωση του κύκλου εργασιών ως αποτέλεσμα της ύφεσης και των γενικότερων μακροοικονομικών εξελίξεων, της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των Ευρωπαίων και Ελλήνων καταναλωτών, της μη ορθολογικής οργάνωσης της αγοράς και της «υπερρύθμισης»

• Συρρίκνωση περιθωρίου μικτού κέρδους και συσσώρευση ζημιών ως αποτέλεσμα της αδυναμίας συγκράτησης του σταθερού λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών εταιρειών και της υψηλής εξάρτησης του μεταβλητού κόστους από την τιμή του πετρελαίου, η οποία έχει σημειώσει αλματώδη άνοδο τα τελευταία χρόνια

o Κατά μέσο όρο οι τιμές καυσίμων το 2011 ήταν 18% υψηλότερες από αυτές του 2010 και 39% από αυτές του 2009

o Το κόστος καυσίμων του κλάδου ως % των πωλήσεων αυξήθηκε από περίπου 5% στα τέλη του 2009 σε 50% το 2011, παρά την ευνοϊκή επίδραση της ισοτιμίας ευρώ / δολαρίου

• Προβλήματα ρευστότητας ως αποτέλεσμα της ήδη υψηλής εξάρτησης από ξένα/ δανειακά κεφάλαια, της αδυναμίας αναχρηματοδότησης του δανεισμού από τις τράπεζες και των διογκούμενων απαιτήσεων σε κεφάλαια κίνησης.

• Αδυναμία ένταξης του κλάδου στις προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα επωφελείτο από τις κρατικές ενισχύσεις και τις δυνατότητες συγχρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ όπως γίνεται με άλλους κλάδους

• Η αύξηση του ανταγωνισμού και η μείωση κατά 5% του διαθέσιμου εισοδήματος οδήγησαν σε περίπου 15% πτώση των πωλήσεων των μεγαλύτερων ακτοπλοϊκών εταιρειών στην Ελλάδα. Η πρωτοφανής κρίση που διέρχεται η χώρα, είχε σημαντικές επιπτώσεις στην επιβατική κίνηση. Κατά την περίοδο 2008-2011:

o Η κίνηση επιβατών μειώθηκε κατά 11,8%

o Η κίνηση αυτοκινήτων μειώθηκε κατά 8,3%

o Η κίνηση φορτηγών μειώθηκε κατά 18,3%

• Κατά τη διάρκεια των 3 τελευταίων ετών οι 5 μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου είχαν σωρευτικές ζημιές της τάξεως των 500 εκατ. Ευρώ, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2012 οι καθαρές ζημιές των 4 εισηγμένων στο Χ.Α. εταιριών έφτασαν τα 94 εκατ. Ευρώ.

------------------------------------------

Η ανακούφιση από τις συνέπειες της ύφεσης που μαστίζει όλους τους κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας, η διατήρηση της εργασιακής ειρήνης, η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που δίνουν τα συγχρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε. προγράμματα, η βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και αναβάθμιση των δεξιοτήτων των ναυτικών και η επιδιωκόμενη προσέλκυση επενδύσεων που θα δημιουργήσουν οικονομική δραστηριότητα, αποτελούν διαρκείς στόχους της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Ναυτιλίας & Αιγαίου. I-Reporter
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ