2013-02-02 23:21:03
Φωτογραφία για Σιωπηλή Βόμβα Βυθού το Sea Diamond στη Σαντορίνη
Μπορεί να ανελκυστεί το κουφάρι του «Sea Diamond»; Αν πραγματοποιούνταν οι υποσχέσεις που έχουν δοθεί μέχρι σήμερα από όλες τις κυβερνήσεις η απάντηση θα ήταν καταφατική.

Κάποιοι, όμως, δεν έμειναν ανενεργοί. Καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλαν από κοινού η Αμερικανική Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου του Γέιλ και η περιβαλλοντική οργάνωση «Αρχιπέλαγος». Σε αυτήν αναφέρονται λεπτομερώς συγκεκριμένες προτάσεις οι οποίες κατοχυρώνουν πλήρως την αναγκαιότητα ανέλκυσης του βυθισμένου πλοίου, βάσει του ελληνικού, ευρωπαϊκού και διεθνούς δικαίου. Στόχος, η πίεση προς τις ελληνικές αρχές να λάβουν μέτρα για την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου, το οποίο σύμφωνα με το ευρωπαϊκό δίκαιο θεωρείται εγκαταλειμμένο απόβλητο.

«Μπορεί να κοπεί στη μέση»

Παράλληλα, το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης συνεχίζει τη μελέτη σε εργαστηριακό επίπεδο, η οποία μεταξύ άλλων εστιάζει στους κινδύνους που απορρέουν από τη διάβρωση του κουφαριού. Μάλιστα, ο επιστημονικός υπεύθυνος της μελέτης, καθηγητής Ευγ. Γιδαράκος, επισημαίνει ότι «η ανέλκυση του βυθισμένου πλοίου κρίνεται απόλυτα αναγκαία για την αποφυγή μιας μη αναστρέψιμης οικολογικής καταστροφής». Και προσθέτει:


«Σε περίπτωση ολίσθησης του ναυαγίου σε μεγαλύτερα βάθη, εξαιτίας ενός σεισμού για παράδειγμα, θα καταστεί η αναγκαία ανέλκυση ακόμη δυσκολότερη, ίσως και ανέφικτη. Πέραν τούτου, θα δημιουργηθούν στο κέλυφος του πλοίου ακόμη μεγαλύτερες ρηγματώσεις από τις ήδη υπάρχουσες. Αυτό σημαίνει ακόμη πιο έντονη διαρροή πετρελαιοειδών από την ήδη υπάρχουσα, ενώ, στη χειρότερη περίπτωση, αποκοπή του σκάφους στα δύο. Θα επέλθει σοβαρός οικολογικός αντίκτυπος, με εντονότατες διαρροές και μεγάλη ζημιά στην αλιεία και στον τουρισμό του νησιού».

Ο καθηγητής τονίζει επίσης τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του ναυαγίου στα ιζήματα και στους θαλάσσιους οργανισμούς:

«Τα ιζήματα σε δειγματοληπτικά σημεία πλησίον του ναυαγίου, καθώς και κατά τι μακρύτερα αυτού, παρουσιάζουν υψηλή επιβάρυνση σε τοξικούς ρύπους, όπως ο μόλυβδος και το κάδμιο. Οι θέσεις αυτές στον κόλπο της Καλντέρας κατατάσσονται αυτή τη στιγμή ως "μέτρια ρυπασμένες". Και η αθροιστική πιθανότητα τοξικών επιδράσεων των ιζημάτων ανέρχεται σε 25%».

Αβελτηρία

«Δυστυχώς η Πολιτεία έχει ξεχάσει τις υποσχέσεις που έχει δώσει. Η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, συνοδευόμενη από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθησυχάζει τους πάντες, με γνώμοντα πάντα την απραξία», τονίζει ο καθηγητής. Και προσθέτει:

«Το πλέον πολύτιμο αγαθό μας, στο οποίο βασίζεται σημαντικότατο μέρος της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας μας, είναι το περιβάλλον, και ιδιαίτερα το θαλάσσιο. Για την προστασία του απαιτείται πρόληψη και καταστολή και όχι εκούσια αδιαφορία. Χρειάζεται άραγε ο περιβαλλοντικός κίνδυνος να μεταφραστεί σε οικονομικό και αναπτυξιακό κίνδυνο, για να μπορέσουν να βγουν από την αδράνεια οι εκάστοτε αρμόδιοι; Η φύση πάντως συνεχίζει ακάθεκτη το έργο της, μέσω των διαφόρων διεργασιών της, είτε προς όφελός της είτε αυτοκαταστροφικά».

Προς το παρόν, εκτός από τους προαναφερθέντες, εκείνοι που υψώνουν τη φωνή τους για την ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου είναι η Συντονιστική Επιτροπή Θηραίων Πολιτών: «Από την ημέρα του ναυαγίου μέχρι σήμερα πέρασαν από τη Σαντορίνη πολλοί υπουργοί, και Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, μαζί με υψηλόβαθμους αξιωματούχους του Λιμενικού Σώματος και τον τέως επίτροπο Περιβάλλοντος της Ε.Ε., Στ. Δήμα. Απ' όλους πήραμε την υπόσχεση ότι η Πολιτεία θα κάνει την απάντληση των καυσίμων και στη συνέχεια θα προχωρήσει στην ανέλκυσή του.

»Μάταια όμως. Η απάντληση των καυσίμων, το Μάιο του 2009, αποδείχθηκε ένα προεκλογικό φιάσκο, ενώ κάθε διαδικασία για την ανέλκυση έχει παγώσει από τους πρώτους κιόλας μήνες...
http://www.enet.gr
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ