2012-12-13 10:16:05
Φωτογραφία για Ολυμπία Οδός: Καρμανιόλα θα παραμείνει η Πατρών-Πύργου - Τι θα γίνει με τα διόδια
Έντονες αντιδράσεις προκάλεσαν οι εξαγγελίες για κατασκευή της Ολυμπίας Οδού μέχρι την Πάτρα, πράγμα που σημαίνει ότι η Πατρών - Πύργου, θα παραμείνει καρμανιόλα και άνθρωποι θα εξακολουθούν να χάνουν τη ζωή τους.

Μάλιστα το Σάββατο συγκαλείται σύσκεψη για το θέμα στην Αρχαία Ολυμπία.

Την ίδια ώρα τίθεται ερώτημα τι θα γίνει με τα διόδια, όπου σημειωτέον στην Πατρών - Κορίνθου εξακολουθούμε να πληρώνουμε για έναν υπό κατασκευή , επικίνδυνο δρόμο.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, αναφέρει tovima.gr μειώσεις διοδίων δεν μπορούν να γίνουν, καθώς θα τίναζαν τα έσοδα των αυτοκινητοδρόμων στον αέρα.

Αντίθετα, σημειώνουν ότι βρίσκεται υπό επεξεργασία ένα πλαίσιο για την καλύτερη και πιο δίκαιη πολιτική διοδίων τουλάχιστον για τους τακτικούς χρήστες των αυτοκινητοδρόμων και για τους μόνιμους κατοίκους περιοχών που δεν έχουν την επιλογή ενός εναλλακτικού οδικού δικτύου.


Σε σχέση με το πως θα κατανεμηθούν τα διόδια, σημειώνουν ότι το ρίσκο των διοδίων ούτως ή άλλως μοιράζεται ανάμεσα στο δημόσιο και τους παραχωρησιούχους.

Σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ, η διαπραγμάτευση μεταξύ των εταιριών παραχωρήσεων και των δανειστριών τραπεζών των μεγάλων έργων θα καθορίσει τελικά το χρηματοοικονομικό μοντέλο της επανεκκίνησης των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων, που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», οι αποδόσεις των ίδιων κεφαλαίων των παραχωρησιούχων και η κατανομή των εσόδων από τα διόδια μεταξύ των εταιριών και του δημοσίου εξακολουθούν να αποτελούν ανοιχτά ζητήματα, τα οποία, όπως φαίνεται, θα «κλείσουν» μονάχα όταν οι δανειστές και οι εταιρίες παραχωρήσεων δώσουν τα χέρια.

Έτσι, μόνο εικασίες μπορούν να γίνουν για το τελικό «μείγμα» της ιδιωτικής χρηματοδότησης (διόδια, δάνεια, ίδια κεφάλαια), η οποία ευθύνεται για την πλειονότητα των πόρων που απαιτούνται για την περίοδο κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων.

Αντίθετα, σε σχέση με την δημόσια χρηματοδότηση (εθνικοί πόροι, ΕΣΠΑ) τα πράγματα είναι μάλλον καλύτερα, καθώς η θέση του δημοσίου ενισχύθηκε από το δάνειο των 650 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), για το οποίο, όμως, οι τελικοί όροι και οι προϋποθέσεις θα καθοριστούν αμά τη επιτεύξει συμφωνίας.

Πάντως, το δάνειο της ΕΤΕπ θα καλύψει την εθνική συμμετοχή, εάν αυτό χρειαστεί. «Η κάλυψη θα γίνει υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει κλείσει η συμφωνία» σημειώνουν πηγές κοντά στην υπόθεση.

Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης δεν μπορούν να προσδιορίσουν με ακρίβεια το ύψος του χρηματοδοτικού κενού που θα προκύψει από τα έργα, καθώς συναρτάται με το νέο χρηματοοικονομικό μοντέλο.

Ακόμη, αναφορικά με την χρήση περισσότερων πόρων από το ΕΣΠΑ, διαπιστώνουν ότι λίγα μπορούν να γίνουν, καθώς το 83% των σχετικών έργων, που χρηματοδοτούνται από τα κοινοτικά κονδύλια, έχουν συμβασιοποιηθεί.

Αυτό που είναι σίγουρο, παρατηρούν, είναι ότι τα έσοδα από τα διόδια σε σχέση τις αρχικές προβλέψεις έχουν μειωθεί κατά 45% κατά μέσον όρο στους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους. «Η μάχη θα δοθεί στις τράπεζες» σημειώνουν.

Πάντως, οπως έχει αναφέρει «ΤΟ ΒΗΜΑ» το χρηματοδοτικό κενό των έργων κυμαίνεται από 350 εκατ. ευρώ έως και 650 εκατ. ευρώ ανά έργο.
xespao
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ