2012-11-01 12:27:03
Φωτογραφία για Σε τεντωμένο σχοινί οι διαπραγματεύσεις για Ολυμπία και την Ιονία Οδό
Μέσα στην επόμενο δεκαήμερο κρίνεται το μέλλον των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας μας. Σύμφωνα με πληροφορίες αναμένονται σύντομα επίσημες ανακοινώσεις για τη χρηματοδότηση των έργων, τη συμβολή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και το σχεδιασμό των οδικών αξόνων.

Η επίσκεψη του Υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Χατζηδάκη στα Γιάννενα στις 7 Νοεμβρίου για εκδήλωση του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων, μπορεί να συνοδευτεί και με επίσκεψη σε έργα, αλλά και με δηλώσεις για την τύχη της Ιόνιας.

Η κυβέρνηση επιθυμεί να ξεκινήσουν τα έργα γιατί άμεσα θα δώσουν και δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας, στον κατασκευαστικό τομέα που υπέστη πρωτόγνωρο σοκ από την κρίση.

Παρ' όλα αυτά η κρίση, η έλλειψη ρευστότητας, και το αβέβαιο επιχειρηματικό περιβάλλον, φαίνεται ότι λειτουργούν ως ανασταλτικός παράγοντας, συνολικά για την προώθηση των έργων.

Το 2013 η Λευκάδα

Χαρακτηριστικό είναι ότι η κυβέρνηση θέλει να προχωρήσει το έργο του υποθαλάσσιου τούνελ που θα συνδέει τη Λευκάδα με τη στεριά, μέχρι τώρα όμως το ενδιαφέρον των κατασκευαστικών εταιριών είναι μικρό.


Γι' αυτό και ο Αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Σταύρος Καλογιάννης υπέγραψε απόφαση για τη μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την Α' Φάση του δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού, με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, με σκοπό την ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης για την "Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του έργου: Υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας - Ν. Αιτωλοακαρνανίας".

Με την συγκεκριμένη απόφαση μετατίθεται η καταληκτική ημερομηνία από την 30.10.2012 που είχε ορισθεί στις 26.03.2013, δεδομένου ότι το ενδιαφέρον που έχει μέχρι σήμερα εκδηλωθεί είναι μικρό, όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση του υπουργείου.

Το έργο αφορά στην κατασκευή οδικής σύνδεσης της Αιτωλοακαρνανίας με τη Λευκάδα μέσω υποθαλάσσιας σήραγγας, συνολικού μήκους 3 χλμ. περίπου, σε αντικατάσταση της υφιστάμενης πλωτής γέφυρας καθώς και στην διαπλάτυνση του διαύλου της Λευκάδας.

Επίσης, αντίστοιχες μεταθέσεις στην καταληκτική ημερομηνία υποβολής φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος θα δοθούν για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος και για τον οδικό άξονα Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη, για τις 02.04.2013 και 09.04.2013 αντίστοιχα.

Στις τοπικές κοινωνίες το ενδιαφέρον για το μέλλον των μεγάλων αυτών έργων εντείνεται. Και αυξάνει και η ανησυχία για την ολοκλήρωσή τους όσο καθυστερούν οι ανακοινώσεις. Ας μην ξεχνάμε ότι οι ανακοινώσεις του 2007 και της περιόδου της διακυβέρνησης Καραμανλή, για μεγάλη επιτυχία από την υπογραφή των συμβάσεων παραχώρησης, είναι νωπές ακόμα στη μνήμη.Φαίνεται ότι τότε ο παράγοντας κρίση δεν είχε συμπεριληφθεί στους υπολογισμούς.

Κατά τόπους, οι Περιφερειάρχες κυρίως, αλλά και πολλές Αρχές, θέτουν κεντρικά το θέμα των αυτοκινητοδρόμων. Οι περιφερειάρχες έθεσαν το θέμα και στον Επίτροπο Γ. Χαν την περασμένη εβδομάδα. Ενώ μόλις προχτές κοινοποιήθηκε η απάντηση του Υπουργείου Ανάπτυξης για τον Ε65 στους περιφερειάρχες Ηπείρου, Θεσσαλίας, Δυτ. Μακεδονίας, απάντηση που δεν ξεκαθαρίζει τι θα γίνει με το έργο.

Δεσμεύσεις για την πορεία της Ολυμπίας και της Ιονίας Οδού ζήτησε πρόσφατα και ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας με επιστολή του προς τον Υπουργό Ανάπτυξης, Κώστα Χατζηδάκη με αφορμή πληροφορίες για μείωση του φυσικού αντικειμένου των δυο έργων.

Σε επιστολή του επισημαίνει ότι «σύμφωνα με πληροφορίες που είδαν το φως τη δημοσιότητας έχετε γίνει αποδέκτης εισηγήσεων σχετικά με την Ολυμπία και την Ιόνια οδό που, μεταξύ άλλων, προβλέπουν μείωση του φυσικού και τεχνικού αντικειμένου τους.

Για παράδειγμα, αναφέρεται ότι η υπάρχει εισήγηση που προτείνει η Ολυμπία οδός σταματήσει στην Πάτρα, το δε τμήμα Πάτρα-Πύργος παραπέμπεται στο αόριστο μέλλον και μέσω του ανύπαρκτου Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων». Διεκδικούμε την επανεκκίνηση των δύο μεγάλων αναπτυξιακών οδικών αξόνων, προκειμένου να ολοκληρωθούν στο ακέραιο και χωρίς εκπτώσεις το φυσικό και τεχνικό τους αντικείμενο, τονίζεται στην επιστολή.

Ο Ε-65

Αντίστοιχο πρόβλημα και μεγαλύτερο ίσως υπάρχει και με τον Άξονα Κεντρικής Ελλάδας, τον Ε-65 για τον οποίο ακούγεται όλο και πιο έντονα ότι θα καταλήγει στο Μουργκάνι και όχι στον κόμβο της Παναγιάς στην Εγνατία. Θα στερηθεί δηλαδή η Ήπειρος ένα ακόμα «άνοιγμα» προς την υπόλοιπη Ελλάδα που θα σπάει την απομόνωσή της και θα ενισχύει την αναπτυξιακή της δυναμική. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και σήμερα, μόνο με την Εγνατία πολλοί Ηπειρώτες προτιμούν να πάνε στην Αθήνα μέσω Τρικάλων, από τον κόμβο Παναγιάς, χωρίς να χάνουν ούτε σε καύσιμα ούτε σε χρόνο.Πόσο μάλλον όταν θα γίνει κι ένας ολοκληρωμένος δρόμος.

Το πρόβλημα που τίθεται με τα τμήματα σαν αυτό (αντίστοιχο είναι και το Πύργος – Τσάκωνα) είναι ότι απαιτούν υψηλούς πόρους ενώ έχουν χαμηλή ανταπόδοση στα διόδια από τα οποία πληρώνεται η εταιρία που έχει πάρει το έργο με παραχώρηση, λόγω μειωμένης κίνησης.

Για καιρό άλλωστε υπήρχε η φημολογία ότι τέτοιο πρόβλημα μπορεί να υπάρξει και στο τμήμα της Ιονίου από την Άρτα στα Γιάννενα, τα πρώτα όμως χωματουργικά έργα που έγιναν στην περιοχή της Σκλίβανης, μείωσαν κάπως τους φόβους.

Στην περίπτωση που κοπούν τα τμήματα των δρόμων από τις συμβάσεις παραχώρησης η λύση είναι να βρουν χρηματοδότηση είτε από το ΕΣΠΑ, οπότε όμως και θα δεσμεύσουν πόρους από άλλες αναγκαίες υποδομές, είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο όμως σήμερα αδυνατεί να τρέξει ακόμα και μικρά παλιά έργα.

Να σημειωθεί τέλος, ότι στο μεταξύ παρουσιάστηκαν και νέα προβλήματα όπως η ανάγκη για τούνελ στο Ρίο ή περιβαλλοντικά ζητήματα όπως στην Πίνδο για τον Ε -65. Μοιάζει όμως αυτά τουλάχιστον να οδηγούνται σε λύσεις.

Αυτά όλα τα στοιχεία από τα οποία κρίνεται η βιωσιμότητα του έργου, είναι στο τραπέζι και έχουν αναλυθεί πια επαρκώς ώστε να αναμένονται και οι επίσημες απαντήσεις το επόμενο δεκαήμερο.

Ζητούμενο, τι άλλο; Να πιάσουν πάλι δουλειά οι μπουλντόζες.
xespao
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ