2012-10-13 12:49:03
Φωτογραφία για Ρόλο θεματοφύλακα και κεντρικού συντονιστή θα αναλάβει η ΕΚΤ
Η ΕΚΤ θα διαθέτει αποκλειστική αρμοδιότητα για βασικά εποπτικά καθήκοντα τα οποία είναι απαραίτητα προκειμένου να εντοπίζονται οι κίνδυνοι για τη βιωσιμότητα των τραπεζών.

Θα απαιτεί δε από αυτές να προβαίνουν στις αναγκαίες ενέργειες. Η ΕΚΤ, μεταξύ άλλων, θα είναι η αρμόδια αρχή:

- για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας σε πιστωτικά ιδρύματα,

- για την εκτίμηση των ειδικών συμμετοχών,

- για τη διασφάλιση συμμόρφωσης με τις ελάχιστες κεφαλαιακές απαιτήσεις,

- για τη διασφάλιση της επάρκειας εσωτερικού κεφαλαίου σε σχέση με το προφίλ κινδύνου ενός πιστωτικού ιδρύματος,

- για τη διενέργεια εποπτείας σε ενοποιημένη βάση και άσκηση εποπτικών καθηκόντων όσον αφορά χρηματοπιστωτικούς ομίλους ετερογενών δραστηριοτήτων.

Επιπλέον, η ΕΚΤ θα διασφαλίζει συμμόρφωση με τις διατάξεις σχετικά με τη μόχλευση και τη ρευστότητα, θα εφαρμόζει κεφαλαιακά αποθέματα ασφαλείας και θα λαμβάνει, σε συντονισμό με τις αρχές εξυγίανσης, μέτρα έγκαιρης παρέμβασης όταν μια τράπεζα παραβαίνει ή πρόκειται να παραβεί τις υποχρεωτικές κεφαλαιακές απαιτήσεις
. Επίσης, η ΕΚΤ θα συντονίζει και θα εκφράζει κοινή θέση των εκπροσώπων από τις αρμόδιες αρχές των συμμετεχόντων κρατών-μελών στο συμβούλιο εποπτών και στο συμβούλιο διοίκησης της ΕΑΤ για θέματα που άπτονται αυτών των καθηκόντων.

Κυρώσεις

Για τους σκοπούς της εκτέλεσης των καθηκόντων της, η ΕΚΤ θα θεωρείται η αρμόδια αρχή των συμμετεχόντων κρατών-μελών και θα διαθέτει τις εποπτικές εξουσίες τις οποίες διαθέτουν οι εν λόγω αρχές, σύμφωνα με την τραπεζική νομοθεσία της ΕΕ.

Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται εποπτικές εξουσίες όπως η χορήγηση άδειας λειτουργίας πιστωτικών ιδρυμάτων και η ανάκληση των αδειών λειτουργίας, όπως και η απομάκρυνση ενός μέλους του διοικητικού συμβουλίου ενός πιστωτικού ιδρύματος. Επιπλέον, για τους σκοπούς της εκτέλεσης των εποπτικών καθηκόντων που της ανατίθενται, η ΕΚΤ δύναται να επιβάλλει χρηματικά πρόστιμα και περιοδικές χρηματικές ποινές. Η προσέγγιση ως προς τις κυρώσεις που προβλέπεται στον παρόντα κανονισμό εφαρμόζεται υπό την επιφύλαξη της προσέγγισης σε άλλους τομείς όπου τα θεσμικά όργανα της ΕΕ διαθέτουν την εξουσία να επιβάλλουν κυρώσεις, συμπεριλαμβανομένων, σε ορισμένες περιπτώσεις, των μητρικών επιχειρήσεων.

Προκειμένου να είναι σε θέση να ασκεί τα καθήκοντά της, η ΕΚΤ θα διαθέτει όλες τις αναγκαίες εξουσίες έρευνας. Συγκεκριμένα, η ΕΚΤ θα έχει τη δυνατότητα να ζητεί όλες τις σχετικές πληροφορίες από τις εποπτευόμενες οντότητες και από πρόσωπα που συμμετέχουν στις δραστηριότητές τους, που έχουν σχέση ή σύνδεση με τις δραστηριότητες αυτές ή που εκτελούν επιχειρησιακά καθήκοντα για λογαριασμό τους. Θα διαθέτει επίσης την εξουσία να διενεργεί όλες τις αναγκαίες έρευνες, συμπεριλαμβανομένων των επιτόπιων επιθεωρήσεων.

Ανεξάρτητη αρχή

Η ΕΚΤ θα είναι ανεξάρτητη κατά τη διενέργεια της τραπεζικής εποπτείας και θα υπόκειται σε αυστηρές διατάξεις περί λογοδοσίας, προκειμένου να διασφαλίζεται ότι χρησιμοποιεί τις εποπτικές της εξουσίες κατά τον πλέον αποτελεσματικό και αναλογικό τρόπο, εντός των ορίων που καθορίζονται από τη Συνθήκη, παράλληλα με τις ρυθμίσεις που προβλέπονται για τις ευρωπαϊκές εποπτικές αρχές. Επομένως, η ΕΚΤ θα πρέπει να λογοδοτεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο/στην Ευρωομάδα. Η ΕΚΤ θα υπόκειται σε απαιτήσεις τακτικής υποβολής εκθέσεων και θα απαντά σε ερωτήσεις. Ο/η πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου θα παρουσιάζει ετήσια έκθεση σχετικά με τις εποπτικές δραστηριότητες της ΕΚΤ στο ΕΚ και στην Ευρωομάδα και μπορεί να καλείται σε ακρόαση από τις αρμόδιες επιτροπές του ΕΚ σε κάθε άλλη περίσταση. Η ΕΚΤ θα υποχρεούται επίσης να απαντά σε οιεσδήποτε ερωτήσεις θέτει το ΕΚ και τα μέλη του σχετικά με τις εποπτικές της δραστηριότητες.

Χρονοδιάγραμμα

Από την 1η Ιανουαρίου 2013, η ΕΚΤ μπορεί να ασκεί εποπτικά καθήκοντα σε οποιαδήποτε τράπεζα, ιδιαίτερα σε τράπεζες που έχουν λάβει ή ζητήσει δημόσια χρηματοπιστωτική στήριξη.

Από την 1η Ιουλίου 2013 θα υπόκεινται στην εποπτεία της ΕΚΤ τα πλέον σημαντικά πιστωτικά ιδρύματα, ευρωπαϊκής συστημικής σημασίας,

Επειδή είναι επείγον να συγκροτηθεί ένας αποτελεσματικός ΕΕΜ, ο κανονισμός θα αρχίσει να ισχύει την 1η Ιανουαρίου 2013. Προκειμένου να διασφαλιστεί ομαλή έναρξη του μηχανισμού, προβλέπεται προσέγγιση σταδιακής θέσης σε εφαρμογή, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται η δυνατότητα να εφαρμόζει η ΕΚΤ, από την 1η Ιανουαρίου 2013, τα εποπτικά της καθήκοντα σε οποιαδήποτε τράπεζα, και ιδίως τράπεζες που έχουν λάβει ή ζητήσει δημόσια χρηματοπιστωτική στήριξη, ενώ τα πλέον σημαντικά πιστωτικά ιδρύματα, ευρωπαϊκής συστημικής σημασίας

θα υπόκεινται στην εποπτεία της ΕΚΤ από την 1η Ιουλίου.

Η ΕΚΤ θα αναλάβει πλήρως τα καθήκοντά της όσον αφορά όλες τις άλλες τράπεζες το αργότερο την 1η Ιανουαρίου 2014.

Αναμένεται ότι η οδηγία σχετικά με την πρόσβαση στη δραστηριότητα πιστωτικών ιδρυμάτων και την προληπτική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων και ο κανονισμός σχετικά με τις απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας για πιστωτικά ιδρύματα και επιχειρήσεις επενδύσεων, που προτάθηκαν από την Επιτροπή στις 20

Ιουλίου 2011 (δέσμη CRD IV)1, θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2013 και, συνεπώς, η ΕΚΤ θα είναι σε θέση να ασκήσει τα εποπτικά της καθήκοντα με βάση τις πράξεις αυτές.

Στην περίπτωση που δεν σημειωθεί αυτή η εξέλιξη μια ειδική μεταβατική διάταξη παρέχει τη δυνατότητα στην ΕΚΤ να εκτελεί τα καθήκοντά της ήδη με βάση τις οδηγίες 2006/48/ΕΚ και 2006/49/ΕΚ.

Έως την 1η Ιανουαρίου 2016, η Επιτροπή θα δημοσιεύσει έκθεση σχετικά με την πείρα που αποκτήθηκε ως αποτέλεσμα της λειτουργίας του ΕΕΜ και των διαδικασιών που προβλέπονται στον παρόντα κανονισμό.

Ο ρόλος των εθνικών αρχών

Οι εθνικές εποπτικές αρχές θα εξακολουθήσουν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο με τη δημιουργία Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού.

Πρώτον, όλα τα καθήκοντα που δεν ανατίθενται στην ΕΚΤ θα παραμείνουν στην αρμοδιότητα των εθνικών εποπτικών αρχών. Παραδείγματος χάριν, οι εθνικές εποπτικές αρχές θα παραμείνουν υπεύθυνες για την προστασία των καταναλωτών και την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, όπως και για την εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων τρίτων χωρών που ιδρύουν υποκαταστήματα ή παρέχουν διασυνοριακές υπηρεσίες εντός ενός κράτους-μέλους.

Δεύτερον, ακόμη και για τα καθήκοντα που ανατίθενται στην ΕΚΤ, οι περισσότερες καθημερινές εξακριβώσεις και άλλες εποπτικές δραστηριότητες που είναι αναγκαίες για την προετοιμασία και την εφαρμογή των πράξεων της ΕΚΤ θα μπορούσαν να ασκούνται από τις εθνικές εποπτικές αρχές, που θα λειτουργούν ως αναπόσπαστο μέρος του ΕΕΜ.

Ένας ΕΕΜ ο οποίος να καλύπτει όλες τις τράπεζες στα συμμετέχοντα κράτη-μέλη μπορεί να λειτουργήσει μόνο βασιζόμενος σε ένα μοντέλο όπου ενσωματώνεται ισχυρός ρόλος για την εποπτική εμπειρογνωμοσύνη που υπάρχει σε εθνικό επίπεδο.
express.gr
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ