2013-01-28 10:39:44
Φωτογραφία για Η Ελλάδα σε 150 καρέ,
ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΣΑΡΛΣ ΒΕΜΠΕΡ,

Oταν στα μέσα της δεκαετίας του '80 ο Ελβετός φωτογράφος Τσαρλς Βέμπερ ήρθε στην Ελλάδα για διακοπές, δεν φανταζόταν ότι αυτή χώρα θα γινόταν η δεύτερη πατρίδα του και θα έστρεφε τον φακό του πάνω στους ανθρώπους της και στις ομορφιές της.

Ο 66χρονος σήμερα φωτογράφος, που μοιράζεται τον χρόνο του ανάμεσα στη γενέτειρά του Γενεύη και στο χωριό Αγιος Σύλλας, έξω από το Ηράκλειο, όπου έχει επιλέξει να ζει με τη σύζυγό του Κίρα, ετοιμάζεται να μας παρουσιάσει σε έγχρωμες και μαυρόασπρες εικόνες ό,τι τον γοήτευσε πάνω από τριάντα χρόνια στη χώρα που αγάπησε.

Φιλόξενος τόπος για την έκθεσή του, με 150 καρέ, είναι το Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς), από αύριο έως τις 29 Μαρτίου.Τι, όμως, γοήτευσε στην Ελλάδα αυτόν τον Κρητικό από τη Γενεύη, που έχει στο ενεργητικό του σπουδές Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης, ενασχόληση με τη φωτοδημοσιογραφία (έτσι ξεκίνησε την καριέρα του), συνεργασία με το φωτογραφικό πρακτορείο Gamma του Παρισιού και τον δήμο της γενέθλιας πόλης για την αποτύπωση της αρχιτεκτονικής της και κάμποσες ευρωπαϊκές διακρίσεις;


Τα ιστορικά μνημεία, τα οποία επισκέφθηκε, τον εντυπωσίασαν, αλλά δεν όπλισε τον φακό του πάνω τους. Αρχικά του τράβηξαν το ενδιαφέρον τα λεγόμενα εικονοστάσια, τα γνωστά, μεταλλικά συνήθως, μικρά αρχιτεκτονήματα στις άκρες της ασφάλτου. Κατέγραψε πολλά απ' αυτά, τα οποία εξέθεσε το 1984 στο Φωτογραφικό Κέντρο Αθηνών, και κυκλοφόρησε σε λεύκωμα.

Οι «Oμπρέλες» αποτελούν αγαπημένο θέμα του Τσαρλς Βέμπερ

Τα «Εικονοστάσια» αποτελούν μία από τις επτά ενότητες της επικείμενης έκθεσης, με τίτλο «Τα Ελληνικά. The Greek Series». Οι υπόλοιπες καθρεφτίζουν άλλες φωτογραφικές αναζητήσεις του Βέμπερ. Ζήτησε, μαθαίνουμε, τη γνώμη ενός συγχωριανού του στον Αγιο Σύλλα για το τι άλλο θα μπορούσε να επιλέξει προς φωτογράφηση. Προς έκπληξή του, εκείνος του υπέδειξε κουφάρια πλοίων, «Ναυάγια», με τα σημάδια από τον χρόνο και την αλμύρα χαραγμένα πάνω στα «λιτά νεκρικά πορτρέτα καραβιών».

Η αγάπη του για τους ανθρώπους του ελληνικού περιβάλλοντός του αποτυπώνεται στην ενότητα «Αγιος Σύλλας», όπου αιχμαλωτίζει στιγμές από την καθημερινότητα των κατοίκων του κρητικού χωριού, οι οποίοι τον αγκάλιασαν από την πρώτη στιγμή που βρέθηκε μαζί τους. Το νυχτερινό Ηράκλειο, χωρίς την ανθρώπινη παρουσία και το χαοτικό πολύβουο σκηνικό, δεν έμεινε έξω από τα φωτογραφικά του ενδιαφέροντα. Τα ενδότερα της πόλης, μέσα σε παλιά και σύγχρονα αρχιτεκτονικά πλαίσια, αποκαλύπτονται στην ενότητα «Ηράκλειο». Δάσκαλος της τέχνης της φωτογραφίας, καθώς έχει διδάξει ως λέκτορας στο Κολέγιο της Γενεύης, ο Τσαρλς Βέμπερ επιστράτευσε το τεχνικό φως για να κάνει ελκυστικό ένα θέμα, το οποίο κάθε άλλο παρά θα γοήτευε έναν σοβαρό καλλιτέχνη.

Οι «Ομπρέλες» και οι ξαπλώστρες από αντικείμενα που προσβάλλουν την αισθητική της παραλίας μετατράπηκαν από τα χέρια και τη μαστοριά του σε ενδιαφέρονται εικαστικά αντικείμενα.

Παρομοίως αντιμετωπίζει και τα «Νυχτερινά τοπία» του. Τέλος, ο φωτογράφος αφιερώνει την έβδομη ενότητα, «Ανθρωποι και μηχανές», στον πατέρα του, ερασιτέχνη αεροπλοηγό, ο οποίος επενέβαινε με αυτοσχέδιες κατασκευές και πειραματισμούς στο μικρό του αεροσκάφος βελτιώνοντας τις πτήσεις του. Με ίδια κριτήρια απαθανάτισε κι άλλους ανθρώπους δίπλα στα οχήματά τους.

Η έκθεση περικλείει πολλές φωτογραφικές «ματιές» και διαφορετικές τεχνοτροπίες του καλλιτέχνη, οι οποίες, ωστόσο, συνυπάρχουν αρμονικά και μαρτυρούν τη γνώση γύρω από το μέσο που υπηρετεί και την ευαισθησία με την οποία αντιμετωπίζει τα θέματά του.

«Το κοινό στοιχείο που συνδέει τις φαινομενικά ασύνδετες επτά ενότητες των φωτογραφιών του είναι βέβαια η Ελλάδα. Είναι, όμως, και η ανάγκη του να αναδείξει την ομορφιά της, ακόμα κι αν αυτή δεν είναι εμφανής...» (Γεωργία Ιμσιρίδου, Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη).

ΔΗΜΗΤΡΑ ΡΟΥΜΠΟΥΛΑ

Αναδημοσιευσα Απο Eθνος
molibixarti
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ